Overgewicht blijft een groeiend probleem in Nederland. Het RIVM voorspelt een stijging van het percentage Nederlanders met overgewicht van 50% in 2022 naar 64% in 2050. Deze alarmerende cijfers komen uit het rapport Kiezen voor een gezonde toekomst en onderstrepen de noodzaak van een gezamenlijke aanpak door voedingsbedrijven, supermarkten en de overheid. “Voedingsbedrijven laten kansen liggen in de strijd tegen overgewicht,” aldus Ceel Elemans, sector specialist Food bij ING Sector Banking.
De grootste toename in overgewicht wordt verwacht bij jongvolwassenen tussen 18 en 44 jaar. Opvallend is dat deze groep steeds jonger overgewicht ontwikkelt, mede door hun gevoeligheid voor reclame. Ongunstige voedselkeuzes worden vaak ingegeven door de overvloed aan ongezonde producten in de schappen. Vooral deze generatie, die snel geneigd is gemak boven gezondheid te kiezen, vraagt om gerichte oplossingen.
De fysieke voedselomgeving speelt een cruciale rol in het stimuleren van gezonde keuzes. Gezonde producten zijn niet alleen duurder, maar liggen ook minder prominent in de winkel. Ondanks inspanningen om zout, suiker en vet in producten te verminderen, is dit niet voldoende. De voedingsindustrie en supermarkten kunnen meer doen om gezonde alternatieven aantrekkelijk en toegankelijk te maken. Goed zichtbare schappen en concurrerende prijzen kunnen het verschil maken, vooral bij jongere generaties.
Naast een gezondere voedselomgeving is preventie en voorlichting essentieel. Het rapport benadrukt dat samenwerking tussen overheid, voedingsbedrijven en supermarkten onmisbaar is om overgewicht effectief te bestrijden. Actieve promotie van gezonde keuzes kan het tij keren, maar daarvoor is een daadkrachtige aanpak nodig.
Bron: ING