Hybride worsten die de vleesconsumptie helpen reduceren. Maaltijdpakketten voor gezinnen met een lager inkomen en gezondheidsissues. Een fairtrade systeem voor Nederlandse boeren. Luxe chocolade met gedroogde koffiedrab. En een bijzonder biertje als conversation starter. Dat zijn de 5 innovatieve concepten die op 1 februari tijdens de HAS Food Experience 2022 een FoodmanShip Award hebben gewonnen.
De projecten van de studenten waren dit jaar verdeeld over 5 categorieën met een focus op de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, waar de HAS Hogeschool actief aan committeert. Met die focus is ‘On the road to 2030’, het centrale thema dit jaar.
Categorie Protein| sustainable alternative proteins
DITTO van Nienke Faas: een concept van 3 hybride worsten met een uitgesproken smaak die mannen onbewust helpt hun vleesconsumptie te reduceren zonder in te boeten op de eetbeleving.
Categorie Healthy body and mind
Chefke van Silke van Boxtel: maaltijdpakketten in een vrolijke verpakking die gezinnen met een lager inkomen en gezondheidsissues op een makkelijke manier helpen gezonder te eten.
Categorie Sustainable Food systems | the food chains
Onze Markt van Hester Schilt: een nieuw coöperatief merk met als missie om een eerlijke voedselketen te creëren en boeren een eerlijke prijs te betalen. Extra bijzonder: ligt al in de supermarkt!
Categorie Unwaste | reduce and prevention
Phoenix coffee Reborn van Steef Kunnen: een luxe chocoladeconcept met gedroogde koffiedrab als een van de ingrediënten.
Categorie Meaningful Food Innovations
Open Up van Duifje van Dugteren: dit spannende concept is een drankje en spel ineen dat het gesprek opent over seksualiteit, seks en gender. De bierflesjes (etiketten) zijn van buiten allemaal anders, maar van binnen allemaal gelijk.
Bron: HAS Hogeschool