Vertrouwen in biologisch keurmerk stijgt met 19%
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Vertrouwen in biologisch keurmerk stijgt met 19%

  • 20 februari 2025

Consumenten hebben steeds meer vertrouwen in het Europees biologisch keurmerk. In 2025 vertrouwt 66% van de Nederlanders het keurmerk, een stijging van 19% ten opzichte van 2024, zo blijkt uit onderzoek van IPSOS. Ook de bekendheid nam toe: 62% van de consumenten herkent het keurmerk, terwijl dat een jaar eerder nog 53% was. Toch blijft prijs een belangrijke drempel voor de keuze van biologisch.

Prijs blijft grootste struikelblok

Hoewel consumenten het keurmerk beter kennen en meer vertrouwen hebben, is prijs nog steeds doorslaggevend. Acht op de tien consumenten (78%) zouden vaker biologisch kopen als het goedkoper was. Ook smaak, versheid en gezondheid spelen een grote rol. Voor regelmatige biologische kopers is gezondheid de belangrijkste factor (82%), terwijl incidentele kopers vooral naar de prijs kijken (78%). In beide groepen staat smaak op de tweede plek.

Diervriendelijkheid weegt zwaar mee

Naast prijs en smaak vinden consumenten diervriendelijkheid belangrijk. 78% van de Nederlanders wil voeding die diervriendelijk is geproduceerd. Toch blijft het percentage consumenten dat regelmatig biologisch koopt al drie jaar stabiel op 66%. Een tiende van de Nederlanders koopt nooit biologisch en een kwart slechts af en toe.

Grote uitdaging richting 2030

Europa wil in 2030 dat 25% van het landbouwareaal biologisch is. Voor Nederland is dat een flinke uitdaging: momenteel is slechts 4,8% van de landbouwgrond biologisch. Toch zit er groei in. De afgelopen vijf jaar nam het biologische areaal met 9% toe en groeide de sector met zo’n 42%. De overheid en ketenorganisatie Bionext zetten zich in om consumenten vaker voor biologisch te laten kiezen, onder andere via de campagne ‘De mooiste boodschap is bio uit Europa’.

Bionext.nl

Bron: Bionext