Verpact zet in op circulaire verpakkingen met nieuwe campagne
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Verpact zet in op circulaire verpakkingen met nieuwe campagne

  • 13 december 2024

Het ontwerp van plastic verpakkingen speelt een cruciale rol in de recycleketen. Slimme keuzes in materiaal, kleur en ontwerp kunnen verpakkingen geschikt maken voor recycling en hergebruik als grondstof. Met de campagne Is jouw verpakking klaar voor morgen? stimuleert Verpact samen met het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) producenten om bewuster te kiezen. Dit is niet alleen beter voor het milieu, maar kan dankzij financiële beloningen ook voordelig zijn voor bedrijven.

Recyclebaarheid steeds belangrijker voor producenten

Uit onderzoek van Verpact blijkt dat 80% van de bedrijven het verbeteren van recyclebaarheid zeer belangrijk vindt. Bij de ontwikkeling van nieuwe producten houdt 89% rekening met het ontwerp van verpakkingen. Om producenten hierin te ondersteunen biedt Verpact tools zoals de KIDV Recyclecheck, trainingen en advies. “Alleen door samen te werken kunnen we een circulaire verpakkingsketen realiseren,” benadrukt Hester Klein Lankhorst, bestuursvoorzitter van Verpact.

Financiële prikkels voor duurzame keuzes

Verpact stimuleert het gebruik van goed recyclebare verpakkingen met financiële voordelen. Bedrijven die mono-materialen, kleurloos of wit plastic gebruiken, kunnen tot 60 cent per kilo korting krijgen op het recycletarief. Vanaf 2025 wordt de beloning voor gerecycled plastic verhoogd van 10 naar 20 cent per kilo.

Met deze stappen bereidt Verpact bedrijven ook voor op de Europese Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR). Deze wet stelt dat alle verpakkingen vanaf 2030 recyclebaar moeten zijn en eist minimale percentages gerecycled materiaal. Bedrijven die nu investeren in duurzame verpakkingen lopen daarmee voorop in de transitie naar een circulaire economie.

Verpact.nl

Bron: Verpact