Vegetarische snack in trek
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Vegetarische snack in trek

  • 08 juni 2021

Vleesvervangers hebben de afgelopen jaren geprofiteerd van de wens van consumenten om minder vlees te eten. De supermarktverkoop van vleesvervangers groeide in 2019 met dubbele cijfers en die groei hield ook in 2020 aan. Sneller nog dan de verkoop van vleesvervangers nam de verkoop toe van snacks die zijn gebaseerd op plantaardige ingrediënten in 2019 nam dit toe met 36% en in 2020 groeide het met 46%, stelt het marktonderzoeksbureau IRI. Die groei komt door een toename van het aantal producten in deze categorie en de wens van consumenten om ook tijdens het snacken minder vlees te eten.

Ondanks de stijging van de verkopen van vleesvervangende snacks nam ook de verkoopwaarde toe van diepvriessnacks die wel op echt vlees zijn gebaseerd. Zo steeg de verkoopwaarde in supermarkten van bitterballen met 12%, van kroketten met 16% en van frikandellen met 15%. 

Voorlopig zal de vleesvervangende snack nog wel een groeisegment blijven, stelt ABN AMRO. Zowel voor horeca, thuisbezorging en speciaalzaken als voor het supermarktschap vinden namelijk nieuwe innovaties plaats in zowel het soort product als het soort ingrediënt. Een uitdaging voor de snackbranche ligt vooral in de druk vanuit maatschappelijke organisaties, consumenten en supermarkten om producten gezonder te produceren zonder aan smaak in te boeten. 

abnamro.nl

Bron: ABN AMRO