Van btw-verlaging tot Nutri-Score: CBL zet in op leefstijlpreventie
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Van btw-verlaging tot Nutri-Score: CBL zet in op leefstijl­pre­ventie

  • 14 mei 2024

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de branchevereniging van Nederlandse supermarkten en foodservicebedrijven, benadrukt het belang van een gezonder productaanbod voor consumenten. In de aanloop naar het commissiedebat Leefstijlpreventie op 16 mei, ligt de focus sterk op mogelijke beleidsaanpassingen die gezonde keuzes voor consumenten toegankelijker maken.

Verplichte Nutri-Score

Het CBL pleit voor een verplichte invoering van het Nutri-Score voedselkeuzelogo op alle voedingsproducten. Momenteel hanteren supermarkten en groothandels dit logo op huismerkproducten, maar het ontbreekt nog vaak op A-merkproducten. Een verplichte Nutri-Score zou consumenten in staat stellen producten binnen een categorie beter te vergelijken op gezondheidswaarde, waardoor de betere keuze duidelijker en eenvoudiger wordt.

Verlaging btw op groente en fruit

Een ander voorstel van het CBL is het verlagen van de btw op groente en fruit. Het doel hiervan is om gezond eten betaalbaarder te maken voor iedereen. Het CBL ziet verspakketten als een positieve tussenstap, maar benadrukt dat overheidsinterventie noodzakelijk is om gezonde voeding financieel toegankelijker te maken voor de brede bevolking.

Beperking kindermarketing

Tenslotte richt het CBL zich op het verder beperken van kindermarketing voor ongezonde producten. Hoewel supermarkten al gestopt zijn met dergelijke marketingpraktijken op hun huismerkproducten, werkt het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) aan een wetsvoorstel om deze praktijken breder aan te pakken. Het CBL ondersteunt dit initiatief, dat als doel heeft om alleen gezonde producten via kindermarketing te promoten.

Cbl.nl

Bron: CBL