Unilever en Too Good To Go redden 1 miljoen producten
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Unilever en Too Good To Go redden 1 miljoen producten

  • 08 maart 2023

In 2020 startte de samenwerking tussen Unilever en Too Good To Go gericht op het tegengaan van voedselverspilling. Op 7 maart 2023 kondigen beide partijen aan dat er in totaal 1 miljoen producten zijn gered van verspilling. 

De samenwerking begon met het aanbieden van magic boxen – een verrassingspakket met producten die tegen de ‘ten minste houdbaar tot-datum' (THT) zitten of niet meer via de reguliere kanalen verkocht kunnen worden – met Unilever-producten via de app van Too Good To Go. Eind 2022 introduceerden beide partijen de mogelijkheid om een pakket met producten van onder andere Unox, Knorr, Calvé en Conimex thuis te laten bezorgen.

Geertje Zeegers, Country Manager Too Good To Go Nederland: “Inmiddels hebben meer producenten zich aangesloten, waardoor er gevarieerde magic boxen aangeboden kunnen worden zoals een BBQ pakket en een Wereldkeuken pakket. Ook zijn we met Unilever aan het kijken om in andere landen een thuisbezorgservice op te zetten, want in Nederland hebben we laten zien dat het werkt.”

Foodello en Voedselbank

Unilever werkt naast Too Good To Go ook samen met Foodello om producten die dicht bij de ‘ten minste houdbaar tot-datum' (THT) zitten voor een lagere aankoopprijs aan te bieden. Foodello is een E-commerce platform dat zich focust op producten die niet in de winkelschappen belanden vanwege de houdbaarheidsdatum of een veranderende verpakking. Ook werkt Unilever al jarenlang samen met de Voedselbank. Jaarlijks doneert Unilever ruim 1 miljoen producten.

Bij de consument thuis voedselverspilling tegengaan

Ruim 10% van de voedselverspilling bij consumenten thuis komt door verwarring tussen de tenminste houdbaar tot-datum (THT) en te gebruiken tot-datum (TGT). Recent hebben diverse Unilever-merken het ‘kijk, ruik, proef - voor je verspilt’-label op hun verpakkingen geïntroduceerd. Inmiddels is het label op 60 producten te vinden en wordt er gekeken om nog meer producten toe te voegen. Ook sluiten er andere bedrijven aan die het logo willen gebruiken op hun productverpakking.

Debora van der Zee - Denekamp, General Manager Unilever Nutrition Noord Europa: “We werken dagelijks aan onze missie om voedselverspilling te stoppen. Een gedreven Unilever team van zogenoemde ‘Waste Warriors’ is hier de drijvende kracht achter. Zij brengen de risico's op voedselverspilling in kaart en komen continu met ideeën om dit verder naar nul te brengen. De samenwerking met Too Good To Go, waarbij we nu al 1 miljoen producten aan consumenten konden aanbieden, is hier een mooi voorbeeld van. Inmiddels bieden we via deze weg ook producten aan in België en Denemarken.”

Onderzoek naar consumentengedrag rondom houdbaarheidsdatum

Om consumentengedrag ten aanzien van voedselverspilling beter te begrijpen, zijn de Wageningen University & Research, stichting Samen Tegen Voedselverspilling, Too Good To Go en Unilever een onderzoek gestart. Het doel is om te begrijpen hoe consumenten omgaan met een THT-datum. Bepaalde producten uit Too Good To Go magic boxen worden bijvoorbeeld in de voorraadkast gezet. Het onderzoek brengt onder andere het gedrag van consumenten rondom de houdbaarheid van deze producten in kaart.

Unilever.nl

Bron: Unilever