Transparantie in CO2-footprint vleesproducten bij Van Loon Group
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Transparantie in CO2-footprint vleespro­ducten bij Van Loon Group

  • 28 mei 2024

Van Loon Group zet een belangrijke stap richting verduurzaming door de CO2-footprint van zijn vleesketens volledig transparant te maken. Met behulp van de blockchain en CO2-footprint calculator van ImpactBuying wil het bedrijf de volledige CO2-uitstoot in kaart brengen en reduceren. Deze nieuwe werkwijze start vanaf juli en zal gefaseerd worden ingevoerd.

Ambitieuze CO2-reductiedoelen

Begin dit jaar heeft Van Loon Group goedkeuring gekregen van het Science Based Target initiative voor zijn CO2-reductiedoelstellingen richting 2030. Dit past binnen het klimaatakkoord van Parijs, dat streeft naar een maximale opwarming van 1,5°C. Volgens CTO Roland van Loon ligt de grootste uitdaging bij de indirecte broeikasgasemissies buiten het bedrijf, de zogeheten scope 3-emissies. Van Loon Group heeft zich gecommitteerd aan een reductie van 46% voor fossiele emissies en 33% voor FLAG-emissies.

Sinds 2019 werkt Van Loon Group aan de reductie van CO2-uitstoot bij zijn varkenshouders. Door verbeteringen in voerconversie, diergezondheid en hygiënemanagement zijn al grote stappen gezet. Het bedrijf zal jaarlijks de CO2-footprint van alle varkenshouders berekenen en rapporteren. De blockchain-technologie van ImpactBuying zal zorgen voor onafhankelijke validatie van de data en maximale automatisering van de dataverzameling.

Inzicht en transparantie voor de consument

Volgens Roland van Loon wordt duurzaam vlees voor iedereen toegankelijk door nauwe samenwerking met veehouders en ketenpartners. De CO2-footprint calculator maakt het mogelijk om de uitstoot per product inzichtelijk te maken. Klanten van Van Loon Group kunnen deze informatie delen met consumenten, wat leidt tot meer transparantie in de keten. Consumenten krijgen zo de mogelijkheid om bewuste keuzes te maken voor duurzame vleesproducten.

Expertise en ketentransparantie

ImpactBuying, met bijna 15 jaar ervaring in risicomanagement en ketentransparantie, ondersteunt Van Loon Group bij het behalen van zijn duurzaamheidsdoelen. CEO Leontien Hasselman-Plugge benadrukt het belang van de nieuwe rekenmethode van de WUR en de calculator. Deze methoden maken gebruik van dynamische brondata van ketenpartners, beheerd via JoinData. Hierdoor ontstaat een transparante en betrouwbare data-uitwisseling in de sector.

Vanloongroup.com

Bron: Van Loon Group