Tony’s Chocolonely meest duurzame merk van Nederland
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Tony’s Chocolonely meest duurzame merk van Nederland

  • 25 maart 2021

Tony’s Chocolonely is dit jaar voor de vierde keer uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland. Dat blijkt uit het Nederlandse onderzoek achter Sustainable Brand Index, dat op donderdag 25 maart 2021 is gepubliceerd.

Het werd een close call dit jaar. Het scheelde maar heel weinig of De Vegetarische Slager had de nummer 1-positie dit jaar overgenomen. De Vegetarische Slager bemachtigde een tweede plek in de Sustainable Brand Index van 2021. Het verschil was slechts achter de komma zichtbaar. De categorie ‘vleesvervangers’ werd dit jaar voor het eerst meegenomen binnen de voedingsmiddelenindustrie (Food). 

De top 5 meest duurzame merken in Food 2021:

1. Tony’s Chocolonely
2. De Vegetarische Slager
3. Zonnatura
4. Campina
5. Alpro

Vijf jaar aan data achter Sustainable Brand Index geven een goed beeld van de merken die zich realiseren dat het bouwen van een duurzaam merk een lange adem nodig heeft en blijft hebben. Het is goed om stil te staan bij de duurzaamheidsreis van merken die in de afgelopen 5 jaren stappen hebben gezet die zijn opgemerkt en gewaardeerd door consumenten. Merken die hierin grote vooruitgang laten zien ten opzichte van 2017 zijn onder andere Nespresso, Nescafé (beverages) en Bolletje (food). Deze merken zijn in staat geweest om consumenten bewuster te maken van hun verantwoordelijkheden. HAK, dit jaar nieuw in de lijst, presteert eveneens goed in de ranking en wordt door consumenten gewaardeerd in haar heldere communicatie over haar lokale producten.  

Wat waardeert de Nederlander zo in Tony’s Chocolonely? 

“Consumenten waarderen Tony’s Chocolonely vooral om haar ambitieuze maatschappelijke doelstellingen binnen de chocoladeketen,” zegt Annemarije Tillema Country Director van de Sustainable Brand Index in Nederland. Tony’s Chocolonely heeft een volstrekt heldere sociale missie, namelijk de cacao-industrie te veranderen, die wordt gekenmerkt door ongelijkheid en problemen met moderne slavernij en illegale kinderarbeid. Verantwoorde arbeidsomstandigheden in de keten zijn voor Nederlanders een belangrijk punt en van deze uitdagingen in de chocoladeketen is Tony’s Chocolonely eigenaar geworden. 

De Vegetarische Slager de grote verrassing

Het had maar een haar gescheeld of De Vegetarische Slager had de nummer 1 positie van Tony’s overgenomen. Het merk kwam dit jaar nieuw binnen in de Sustainable Brand Index en bereikte meteen de tweede plaats. 

“Als Vegetarische Slagers hebben we een diepe passie om vraagstukken vanuit een duurzaam en eigenzinnig perspectief aan te pakken. We zijn blij om te zien dat die boodschap wordt gewaardeerd en vinden het geweldig om in deze mooie rij van merken te staan die de wereld een slinger in de goeie richting geven,” zo zegt Hugo Verkuil, CEO van De Vegetarische Slager.

Het onderzoek achter Sustainable Brand Index 

Het doel van Sustainable Brand Index is om de waarde van duurzaamheid voor consumenten te benadrukken en bewustwording hierover te vergroten. 

De studie achter Sustainable Brand Index is Europa’s grootste merkenonderzoek naar duurzaamheid. Het onderzoek omvat 61.960 consumenten interviews. In totaal zijn er in Europa 1373 merken beoordeeld op basis van de wereldwijde doelen van de VN voor duurzame ontwikkeling. In het Nederlandse onderzoek zijn 199 merken onderzocht in 17 verschillende sectoren, waarvoor in de periode januari en februari 2021 ruim 9000 respondenten zijn geïnterviewd. 

www.sb-index.nl
www.tonyschocolonely.com

Bron: Sustainable Brand Index 2021