Toekomstmuziek met generatie Z
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Toekomst­muziek met generatie Z

  • 13 mei 2014
  • Door: Judith Witte

De wereld waarin we leven is een ‘globally connected world’: het is de wereld van ‘Generatie Z’, geboren na 1990. Wat deze generatie kenmerkt is dat ze altijd en overal online zijn. Social media zijn onlosmakelijk met hun leven verbonden. De meeste leden van Generatie Z streven daarnaast naar afwisseling, flexibiliteit en zelfontplooiing. Een vaste baan en een van te voren uitgetekend carrièrepad past niet meer in dat plaatje. Net als op andere gebieden in het leven, gaat het ook in het werk in toenemende mate om beleven, ontdekken en sociale netwerken.

,,Zelfkennis, samenwerken en het delen van kennis worden in de toekomst steeds belangrijker. Het vraagt om nieuwe vaardigheden en organisatievormen,” signaleert Evert-Jan Ulrich, lector Innovatie en Ontwikkeling aan HAS Hogeschool. ,,De manier waarop kinderen en jongeren nu worden opgeleid sluit slecht aan bij de manier waarop ze graag zouden willen leren. Het zijn netwerkers die vastzitten in een hiërarchisch systeem.” Hij pleit dan ook voor verregaande onderwijsvernieuwing. ,,Leren kan overal,” stelt hij.  Bijvoorbeeld via MOOC’s. Of Hackathons.

Vrijdag 2 en zaterdag 3 mei vond de eerste ‘World Hackathon Day’ plaats. Een initiatief van twee Nederlandse jongeren; Jesse van Doren (17 jaar) en Araik Gingnagel (13 jaar). Samen met Nir Kouris  (een Israëlische tech entrepreneur) beheren ze de community Global Young Innovators, en worden daarbij gesteund door boegbeelden uit de online wereld. Honderden jongeren tussen de 12-25 jaar uit de hele wereld deden mee aan de Hackathon Day. Ruim 40 bedrijven hadden in de weken ervoor hun probleemstelling voorgelegd aan de jongeren, die de drie meest uitdagende cases selecteerden. Daar zat dit keer geen ‘food-gerelateerd’ probleem bij, maar wie wat googled stuit op vele projecten, ideëen en initiatieven in onze branche.  Zoals de ‘Future of Food Hackathon’, (november 2013) en de Food Systems Hackathon (in februari dit jaar). Tijdens de Dutch Design Week (oktober 2013)  werd ook een hackathon georganiseerd, waarin landbouwers en dataridders samen zochten naar manieren om met data het voedingssysteem slimmer en beter te maken.  

Terug naar de World Hackathon Day: hier toonden getalenteerde jongeren hun talenten aan startups, investeerders en multinationals, lieten ze zien hoe ze internationaal samenwerken en de mooiste online producten kunnen ontwikkelen. Jesse van Doren: ,,Vaak hoor ik dat multinationals problemen hebben met werken met internationale teams op verschillende locaties. Wij willen aantonen dat jongeren goed kunnen samenwerken, elkaar inspireren en zo geweldige resultaten kunnen behalen.”  

Op een dag betreedt deze ‘Generatie Z’ de arbeidsmarkt. Uw werkvloer. Wat betekent de komst van dit cohort voor de organisatie(vorm) van bedrijven? Moet de (vaak hiërarchische) structuur veranderen? Welke inzichten hebben ze op het gebied van hygiënisch ontwerp?  Komen ze met heel slimme antwoorden op voedselveiligheidsproblemen, duurzaamheid, voedselverspilling?

Zoals dat altijd gaat met innovatie, zijn de eerste, rauwe ideeën of prototypes meestal niet direct realiseerbaar. Ze zijn er vooral op gericht om ons denkkader te verruimen. Schiet nieuwe ideeën dus niet onmiddellijk af, stap eens af van altijd dat ‘Ja, maar…’

Laat je inspireren door generatie Z! Aldus generatie X :)

Judith Witte

[email protected]

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2014