Het huidige prijsbeleid van de retail voor biologische conserven- en diepvriesgroenten belemmert de groei van de afzet voor de verwerkende industrie, aldus het Biologische Conserven Comité. Volgens deze organisatie strijken supermarktketens te hoge marges op voor biologische en positioneren deze producten daarmee als duur en elitair.
De prijs die consumenten betalen voor biologische conserven- en diepvriesgroenten is ruim voldoende, zegt Digni van den Dries, lid van het Biologisch Conserven Comité. “Hiermee kunnen alle kosten in de keten worden betaald en kan er voor de bioboer ruim voldoende overblijven.”
De verdeling van de ‘consumenteneuro’ in de keten is echter niet proportioneel, geeft Van den Dries aan. “Daarmee ontvangen de industriegroentetelers een niet-kostendekkende prijs. De marges van de grootwinkelbedrijven daarentegen zijn ruim hoger dan nodig is. In ieder geval is de marge, zowel in procenten als in euro’s, veel hoger dan de niet-biologische variant.”
Het comité heeft in het afgelopen half jaar onderzoek gedaan of het mogelijk is om tot een ‘kosten-realistische prijsontwikkeling’ te komen. Daarvoor zijn gesprekken gevoerd met verschillende schakels in de keten en gegevens onderzocht. Hieruit blijkt dat de teeltkosten op het agrarische bedrijf met 20 tot 25% zijn gestegen ten opzichte van 2020. De ketenkosten vanaf de boerderij tot aan de winkel zijn daarentegen niet noemenswaardig gestegen.
De consument betaalt in de supermarkt vier tot tien keer het prijsverschil tussen biologisch en niet-biologische conserven. Daarbij speelt de werkwijze van de supermarktketens een grote rol. Op deze manier werken zij mee aan het onterecht positioneren van biologische producten als duur en elitair. Daarmee wordt de groei van de afzet van die producten tegengewerkt.
Het comité wil dat supermarktketens een transparanter beleid gaan voeren door hun marge op biologische producten gelijk te stellen met die van niet-biologische producten.
Bron: GF Actueel