De Nederlandse supermarkten zetten zich vol in voor een gezonder en duurzamer land. Na vijf jaar intensief onderzoek presenteren zij samen met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en Wageningen University & Research (WUR) de bevindingen van het programma ‘Transparant, gezond en duurzaam’. Eind mei werden de resultaten onthuld in Den Haag.
In dit wetenschappelijke onderzoek werkten acht publieke en private organisaties samen, waaronder het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en grote supermarktketens als Albert Heijn, ALDI, Jumbo, Lidl en Superunie. Deze unieke samenwerking bood de supermarktbranche een kans om uitdagingen beter in kaart te brengen en oplossingen te zoeken voor een gezonder en duurzamer aanbod.
Het programma bestond uit een tiental deelonderzoeken. Onderzocht werd wat consumenten beweegt om bepaalde keuzes te maken en hoe supermarkten hen kunnen stimuleren gezondere en duurzamere keuzes te maken. Hierbij werd gekeken naar de rol van transparantie over productinformatie. Voedselkeuzelogo’s als Nutri-Score kunnen consumenten helpen, maar meerdere factoren beïnvloeden het gedrag. De resultaten zijn gepubliceerd in het Zichtboek ‘Transparant, gezond en duurzaam’.
“De resultaten bieden mooie handvatten om nieuwe stappen te kunnen zetten”, aldus Marc Jansen, algemeen directeur van het CBL. Supermarkten hebben belang bij klanten die bewuste keuzes maken binnen het uitgebreide voedselaanbod. De supermarktbranche omarmt de onderzoeksresultaten en werkt verder aan een gezonder en duurzamer Nederland.
Bron: CBL