Supermarkten blijven ongezond gedrag stimuleren
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Supermarkten blijven ongezond gedrag stimuleren

  • 26 november 2024

Supermarkten zetten consumenten nog steeds aan tot ongezond eten, ondanks afspraken in het Nationaal Preventieakkoord. Dit blijkt uit het meest recente onderzoek van de Superlijst Gezondheid, uitgevoerd door Questionmark in samenwerking met gezondheidsfondsen als het Diabetes Fonds en de Hartstichting. De resultaten schetsen een zorgwekkend beeld: de beloofde verschuiving naar gezondere keuzes blijft grotendeels uit.

Ongezonde producten en verleidingen overheersen

Hoewel 70% van ons voedsel uit supermarkten komt, blijkt slechts 43% van het aanbod in 2024 te vallen binnen de Schijf van Vijf. Dat is slechts een kleine stijging van 3% ten opzichte van 2020. Ondertussen blijft 83% van de promoties gericht op ongezonde producten. Vooral frisdranken en snacks worden royaal gepromoot, vaak met kwantumkortingen. Ook kindermarketing blijft alomtegenwoordig, wat volgens experts schadelijke invloed heeft op eetgewoonten van jongere generaties.

Concrete doelen, maar weinig zichtbare resultaten

Supermarkten hebben in 2018 beloofd gezonder eten te stimuleren, maar in de praktijk blijven veranderingen uit. Voor het eerst hebben veel ketens wel doelen gesteld om het aandeel Schijf van Vijf-producten te vergroten. Lidl en Dirk presteren opvallend beter dan marktleiders Albert Heijn en Jumbo, terwijl Ekoplaza bovenaan de ranglijst staat. Toch is er volgens Questionmark-directeur Charlotte Linnebank weinig reden voor optimisme: “De ambitie is er, maar in het aanbod en de promoties blijft ongezond dominant.”

Oproep voor wettelijke maatregelen

Volgens de betrokken gezondheidsfondsen is zelfregulering niet voldoende. “De overheid moet gelijke regels opstellen die supermarkten verplichten gezondere keuzes te maken,” stelt Diena Halbertsma namens het programma Gezonde Generatie. Zonder strenge regelgeving blijven supermarkten gezondheid ondergeschikt maken aan winst, aldus de onderzoekers.

Thequestionmark.org

Bron: Questionmark