Aantal vleesaanbiedingen gestegen, vega gedaald
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Supermarkt focust aanbiedingen weer meer op vlees

  • 01 augustus 2023

Ondanks de groei van de afgelopen jaren, is het aantal veganistische aanbiedingen in supermarkten sinds 2021 niet meer toegenomen, zo blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Tegelijkertijd is het aantal vleesaanbiedingen met negen procent gestegen na een eerdere afname.

Bij Albert Heijn, Lidl en DekaMarkt was het percentage veganistische aanbiedingen het hoogst, respectievelijk 33, 28 en 27 procent. Bij Aldi, de winkel met het laagste percentage, was slechts 12 procent van de aanbiedingen veganistisch. Lidl heeft als enige supermarkt een specifiek doel gesteld om hun folderaanbiedingen plantaardiger te maken, met een streefpercentage van 50% in 2025.

Variatie per winkel

De trend in vleesaanbiedingen varieert aanzienlijk per supermarkt. Coop, Lidl en DekaMarkt hadden minder vleesaanbiedingen dan in dezelfde periode vorig jaar. Jumbo, Hoogvliet, Picnic en Plus zagen daarentegen een toename in het aantal vleesaanbiedingen.

Eiwittransitie

Als belangrijkste verkopers van vlees, spelen supermarkten een cruciale rol in de eiwittransitie. Via het Centraal Bureau Levensmiddelen hebben ze ook beloofd om naar een balans van 60% plantaardige en 40% dierlijke eiwitten te streven. Aanbiedingen zijn een belangrijk instrument voor deze transitie, maar momenteel worden ze vooral ingezet om de verkoop van vlees te stimuleren.

Wakkerdier.nl

Bron: Wakker Dier