Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
De verhoging van de verbruiksbelasting per 1 januari 2024 lijkt averechts te werken op het drinkgedrag van Nederlanders. Waar de belasting bedoeld was om de consumptie van suikerhoudende dranken terug te dringen, blijkt uit recente cijfers dat vooral de verkoop van groente- en vruchtensappen daalt, terwijl fris- en energiedranken juist terrein winnen. Volgens sapmakers is de belasting daarmee contraproductief voor de volksgezondheid.
De belastingverhoging op alcoholvrije dranken, waaronder frisdranken en vruchtensappen, heeft geen rekening gehouden met het verschil tussen natuurlijke en toegevoegde suikers. Dit betekent dat ook gezonde groente- en vruchtensappen zwaarder belast worden, wat volgens sapmakers oneerlijk is. Albert Schulp van Schulp Vruchtensappen stelt dat de belasting geen gezondheidswinst oplevert, maar juist leidt tot meer consumptie van ongezonde dranken met toegevoegde suikers.
De verkoopcijfers bevestigen deze trend: in de eerste negen maanden van 2024 daalde de verkoop van vruchtensappen met 6 procent, terwijl energiedranken met 3 procent stegen. Wetenschappers wijzen erop dat matige consumptie van puur vruchtensap juist gezondheidsvoordelen heeft, zoals een verlaagd risico op hart- en vaatziekten. Sapmakers pleiten daarom voor een gedifferentieerde belasting, zoals in het Verenigd Koninkrijk, waar de belasting gebaseerd is op toegevoegde suikers en heeft geleid tot een daling in suikerconsumptie.
Bron: Ondernemersbelang
Vakblad Voedingsindustrie is een project van b2b Communications BV
© COPYRIGHT 2024 VOEDINGSINDUSTRIE | ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN
Powered by Wallbrink Crossmedia © 2024
Een abonnement kost € 80,- exclusief 9% BTW per jaar.
Wij werken conform de privacywetgeving. Na uw aanmelding ontvangt u een e-mail met een bevestigingslink. Pas nadat u deze link heeft aangeklikt bent u geregistreerd als ontvanger van de nieuwsbrief. Vindt u de mail niet in uw inbox, kijk dan ook bij ongewenste e-mail.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec