Suikertaks remt verkoop vruchtensap en boost frisdrank
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Suikertaks remt verkoop vruchtensap en boost frisdrank

  • 22 oktober 2024

De verhoging van de verbruiksbelasting per 1 januari 2024 lijkt averechts te werken op het drinkgedrag van Nederlanders. Waar de belasting bedoeld was om de consumptie van suikerhoudende dranken terug te dringen, blijkt uit recente cijfers dat vooral de verkoop van groente- en vruchtensappen daalt, terwijl fris- en energiedranken juist terrein winnen. Volgens sapmakers is de belasting daarmee contraproductief voor de volksgezondheid.

Geen onderscheid tussen natuurlijke en toegevoegde suikers

De belastingverhoging op alcoholvrije dranken, waaronder frisdranken en vruchtensappen, heeft geen rekening gehouden met het verschil tussen natuurlijke en toegevoegde suikers. Dit betekent dat ook gezonde groente- en vruchtensappen zwaarder belast worden, wat volgens sapmakers oneerlijk is. Albert Schulp van Schulp Vruchtensappen stelt dat de belasting geen gezondheidswinst oplevert, maar juist leidt tot meer consumptie van ongezonde dranken met toegevoegde suikers.

Verkoopcijfers tonen zorgwekkende trend

De verkoopcijfers bevestigen deze trend: in de eerste negen maanden van 2024 daalde de verkoop van vruchtensappen met 6 procent, terwijl energiedranken met 3 procent stegen. Wetenschappers wijzen erop dat matige consumptie van puur vruchtensap juist gezondheidsvoordelen heeft, zoals een verlaagd risico op hart- en vaatziekten. Sapmakers pleiten daarom voor een gedifferentieerde belasting, zoals in het Verenigd Koninkrijk, waar de belasting gebaseerd is op toegevoegde suikers en heeft geleid tot een daling in suikerconsumptie.

Ondernemersbelang.nl

Bron: Ondernemersbelang