Smart Industry Assessment bij Bieze Food Group
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Smart Industry Assessment bij Bieze Food Group

  • 14 oktober 2024
  • Door: Jean-Jacques Jouret

Bieze Food Group heeft als eerste bedrijf in de food-industrie gebruikgemaakt van het Smart Industry Assessment. Directeur IT Evert Nijkamp was nauw betrokken bij het traject, en deelt zijn ervaringen. Het bedrijf werd begeleid door Sina Salim, Innovatiemakelaar bij RCT Gelderland. 

“We wilden meer inzicht hebben in onze totale digitale positie,” vertelt Evert over de achterliggende motivatie om het assessment-traject te starten. “Als Bieze Food Group maken wij momenteel een belangrijke transitie door: van een netwerk van bedrijven die actief zijn in de foodsector naar een platform waarbij ketensamenwerking centraal staat. Hierbij nemen we de héle supply-chain voor onze rekening; van producent tot professionele gebruiker. Onvermijdelijk komt tijdens zo’n proces de vraag naar boven: waar staan we qua digitalisering en waar willen we heen? Naast het Smart Industry Assessment maakten we daarom gebruik van het Digital Maturity Assessment, van een van de Europese Digitale Innovatie Hubs (EDIH). Daarmee kregen we hier snel een beeld van.”  

Twee soorten assessments

“Een Digital Maturity Assessment meet het huidige niveau van digitalisering,” legt Sina Salim uit. “Met de uitkomsten kan een bedrijf op een gestructureerde wijze digitale prestaties verbeteren. De tool hanteert zeven categorieën, waaronder digitale bedrijfsstrategie, mensgerichte digitalisering, datamanagement en kunstmatige intelligentie. De uitkomst dient als een benchmark waarbij de eigen prestaties zijn afgezet tegen die van sectorgenoten.” 

“Een Smart Industry Assessment geeft inzicht in waar je staat ten aanzien van bedrijfscompetenties zoals het businessmodel, slimme producten, cybersecurity, productietechnologie en duurzaamheid”, vervolgt de innovatiemakelaar. “Bovendien brengt het in kaart hoe de ambities van morgen eruitzien. Je krijgt inzicht in de potentiële stappen die je kunt zetten om het bedrijf verder te brengen. Het is een gestructureerde manier om na te denken over de toekomst van je bedrijf.”

Evert Nijkamp

Het invullen van de DMA-vragenlijst kost ongeveer een uur, en wijst zichzelf. “Ik vind dat de uitkomsten wel gedetailleerder hadden gekund,” merkt Evert op. “Er mag best meer verdieping in zitten.” Het assessment leverde geen uitkomsten op die tot aanpassingen of veranderingen hebben geleid; voor hem de bevestiging dat Bieze Food Group qua digitalisering op de goede weg is. “Maar als het gaat om de inzet van kunstmatige intelligentie, liggen er nog kansen. We kijken hoe we AI kunnen toepassen binnen de bedrijven. Dat is uitdagend; zowel voor ons als IT-ers, als voor de bedrijven zelf.”

Nieuwe inzichten 

Het team dat bij het Smart Industry Assessment betrokken was, bestond uit zeven directeuren van verschillende disciplines binnen het bedrijf: commercie, productie, finance, logistiek, inkoop, HR en IT. De teamleden besteedden zo’n zes tot acht uur per persoon aan het assessment. “Heel bewust hadden de CEO en CFO geen zitting in de werkgroep, om de discussies zo evenwichtig mogelijk te houden,” benadrukt Evert. “Een goede beslissing; op die manier konden we voorkomen dat zij een te zware stempel zouden drukken op het gesprek.” 

Verhelderend vond hij dat tijdens het assessment werd vastgesteld dat er een groot verschil zit in benadering en manier van werken bij de operationele kant enerzijds, en de commerciële en logistieke activiteiten anderzijds. “Dat verschil komt vooral doordat de commerciële en logistieke afdelingen al veel verder gedigitaliseerd zijn dan de operationele. We hebben in het assessment daarom een opsplitsing gemaakt, zodat we voor beide kanten relevante adviezen hebben kunnen ophalen.” Punt van aandacht vindt hij dat de methodiek van het assessment (nog) behoorlijk gericht is op de maakindustrie, met name als het gaat om productontwikkeling en (re)manufacturing. “Het zou mooi zijn als er een assessment ontwikkeld wordt dat meer aansluit op de foodindustrie”, tipt hij.

Hoog ambitieniveau

“Kijkend naar de uitkomsten is duidelijk dat we als Bieze Food Group een hoog ambitieniveau hebben,” besluit Evert. “We zien nu dat we op een aantal onderdelen al heel ver zijn, met name op commercieel en logistiek gebied, maar hebben ook vastgesteld dat we op het operationele vlak, aan de productiekant, nog grote stappen kunnen zetten.” Omdat het assessment pas recent is afgerond, kan de directeur IT nog niet veel vertellen over de effecten ervan. Wel geeft hij aan bij welke activiteiten in eerste instantie de focus zal liggen: “Net als veel andere bedrijven in de foodsector zijn onze productiebedrijven vrij traditioneel. Het handmatig instellen van machines is niet ongebruikelijk. Hoewel we tot op zekere hoogte al wel sturen op data, kan dat veel beter. Een mooi aandachtspunt voor de komende periode.”

www.biezefoodgroup.nl
www.boostsmartindustry.nl  

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2024