Run op luxe vlees en vis en bakproducten in coronajaar
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Run op luxe vlees en vis en bakproducten in coronajaar

  • 05 januari 2021

Het afgelopen coronajaar heeft opvallende verschuivingen teweeggebracht in de boodschappen die we online bestelden. De behoefte aan luxe vlees en vis groeide in 2020 zeer sterk en Nederlanders kochten veel meer koffie. Ook kreeg de verkoop van schoonmaakproducten een enorme impuls. Dat blijkt uit de jaarlijkse analyse van online supermarkt Picnic.

Op basis van de enorme hoeveelheid bestellingen van meer dan 500.000 klanten is een overzicht gemaakt van de meest bestelde producten in Nederland in 2020. Hierbij is onderzocht welke boodschappen buiten de traditionele top drie van halfvolle melk, bananen en komkommers relatief gezien het meest in trek waren.

Thuis uit eten

De sluiting van de horeca en het verplichte thuiswerken zorgden voor opvallende trends. Zo steeg de verkoop van luxe vlees en vis vergeleken met 2019 in extreme mate. Het aantal bestelde ossenhazen steeg met bijna 700 procent. Daarmee was het een van de producten die het snelst in populariteit zijn gegroeid. Een andere opvallende stijger is ribeye. Daarvan nam de afzet met 463 procent toe.

Ook exclusievere visproducten vonden gretig aftrek. Verse oesters gingen bijvoorbeeld 143 procent meer over de digitale toonbank, producten om zelf sushi te maken plusten 95 procent. “Toen het in het restaurant niet meer kon, gingen mensen thuis uit eten. Daarvoor wilden ze natuurlijk wel lekkere, wat chiquere en speciale producten in huis halen”, verklaart medeoprichter Michiel Muller van Picnic.

Hygiëne op één

Corona zorgde er ook voor dat veel Nederlanders de handen uit de mouwen staken. Niet alleen werd meer geklust, ook voor schoonmaakbeurten draaiden we onze hand niet om. Integendeel, de verkoop van meubelreiniger steeg bijvoorbeeld met meer dan 100 procent. Het product staat daarmee op de 34e plek van snelste stijgers. Ook een spray allesreiniger (+82 procent) en schoonmaakhandschoenen (+76 procent) gingen hard. Muller: “Als je de bestellingen ziet, lijkt hygiëne nog veel belangrijker te zijn geworden dan het al was. Het kan Nederland niet schoon genoeg zijn.” 

Dat was nodig ook, want Nederlanders kookten en bakten wat af, gelet op de bestelcijfers van Picnic. Er werd ruim twee keer zo veel vers quichedeeg verkocht, bladerdeeg steeg met 134 procent en hartige bakkersspecialiteiten gingen met 66 procent omhoog. Tenslotte is ook de sterke boost die koffieproducten kregen opvallend. Zo ging de verkoop van Nespresso-capsules met +280 procent door het dak. Parallel daaraan nam de verkoop van halfvolle houdbare melk en koffiemelk een vlucht. Ze klommen in de top 50 van bestverkochte producten naar respectievelijk de 7e (was 11e) en 27e (was 38e) plek.

picnic.app

Bron: Picnic