Rabobank: Nog volop uitdagingen in de voedingsindustrie
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Rabobank: Nog volop uitdagingen in de voedings­in­dustrie

  • 30 maart 2023

De foodketen heeft het zwaar te verduren met toenemende duurzaamheidseisen, dalende wereldmarktprijzen, oplopende kosten, bezuinigende consumenten en moeilijke prijsonderhandelingen. Rabobank staat stil bij de belangrijkste economische ontwikkelingen, de eiwittransitie en biologisch.

De overgrote meerderheid van voedingsmiddelenproducenten en food retailers hebben afgelopen jaar ingeteerd op hun winstmarges. Als je kijkt naar de Europese activiteiten van grotere leveranciers dan zie je marge-dalingen van enkele procentpunten. Terwijl de kosten voor inkoop, verkoop en voorraden, net als de financieringslasten, vaak juist zijn opgelopen. Producenten en ook food retailers zullen dus proberen om de verder oplopende kosten door te belasten aan de consument. Dit leidt de komende maanden nog tot opwaartse druk op de consumentenprijzen.

Pas tegen de zomer verwacht de Rabobank dat de prijzen in de supermarkt stabiliseren. Of ze ook omlaag gaan is nog maar de vraag. De historie leert dat consumentenprijzen maar heel sporadisch weer naar beneden worden bijgesteld.

Vooruitzicht positiever dan verwacht

De verwachting was dat Nederland begin 2023 in een lichte recessie zou verkeren. Dit blijkt tot nu toe niet het geval en ook voor de rest van 2023 zijn de algemene economische vooruitzichten nog positief met een lichte groei van 2%. De Nederlandse consument blijft vooralsnog geld uitgeven. Bij de supermarkten staan volumes onder druk door downtrading en de laatste na-effecten van de corona-lockdowns, maar over het algemeen is er door de prijsstijgingen wel omzetgroei.

De voedingsmiddelenindustrie heeft het afgelopen jaar een forse omzetstijging geboekt. Dit is bijna helemaal toe te rekenen aan prijsstijgingen en maar beperkt aan volumegroei. Voor 2023 verwacht Rabobank door hogere prijzen een stabiele lijn in afzet met slechts beperkte groei in omzet. Duidelijk is dat de branche goed is hersteld na de corona-jaren en dat omzet weer op het niveau is van rond 2019. Deze lijn zal zich komend jaar doorzetten.

Duurzaamheidstopics: eiwittransitie en biologisch

Het is van belang als food-onderneming om te investeren in verdere verduurzaming van je bedrijf. Rabobank staat stil bij 2 onderwerpen die momenteel veel aandacht vragen.

Eiwittransitie; is de hype van vleesvervangers voorbij?

Vanuit het oogpunt van de consument wordt de eiwittransitie gedreven door een veranderende kijk op de impact van wat we eten op onze gezondheid, het milieu en dierenwelzijn. Het afgelopen decennium is het aandeel van vlees- en zuivelvervangende producten op het schap in de supermarkt flink gegroeid. Afgelopen jaar stokte die omzetgroei, vanwege de prijskritische consument. Daarnaast was de kwaliteit van producten niet altijd naar verwachting. Ook was er een terugtrekkende beweging van investeerders gaande.

De onderliggende trend is daarmee echter niet verdwenen. Er is nog een wereld te winnen wat betreft kwaliteit, productietechnieken en grondstoffen en een volgende generatie van plantaardige kaasalternatieven, gefermenteerde eiwitproducten en kweekvlees staat al voor de deur. Rabobank verwacht dan ook een verdere groei, gedreven door innovatie, voor de markt van alternatieve eiwitten richting 2030.

Biologisch; hoe te groeien naar 15% productieareaal?

De overheid wil het marktaandeel biologisch naar 15% laten groeien. Ambitieus als je bedenkt dat het huidig marktaandeel in zowel (agrarische) productie als in consumptie tussen de 3 en 4% schommelt. Momenteel vlakken de volumes zelfs af, met een prijsbewuste consument die vaker kiest voor relatief goedkopere alternatieven. Het vergroten van afzet is cruciaal om de groei van biologische productie te laten slagen. Als de overheid echt werk wil maken van dit doel, dan zal dwingender beleid gevoerd moeten worden. Bijvoorbeeld door: wetgeving over beprijzing van biologische producten, een aanbodvergroting van biologische producten in de supermarkt en het aanbieden van biologische producten in overheidsinstellingen

Rabobank.nl

Bron: Rabobank