Questionmark lanceert meldpunt voor misleidende voedselclaims
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Questionmark lanceert meldpunt voor misleidende voedselclaims

  • 01 december 2023

Stichting Questionmark heeft een meldpunt gelanceerd om de strijd aan te gaan tegen vermeende misleidende duurzaamheidsclaims op voedingsproducten. Dit initiatief komt voort uit de wens van de organisatie om grondig onderzoek te doen naar mogelijke onjuiste beweringen en op die manier de waarheid achter de labels te onthullen.

Bij dit gloednieuwe meldpunt worden consumenten aangemoedigd om verdachte beweringen van producenten te melden. Het ultieme doel? Het in kaart brengen van de beweringen van voedselbedrijven en gedegen onderzoek uitvoeren. Stichting Questionmark is zelfs bereid klachten in te dienen bij de Reclame Code Commissie (RCC) indien nodig, en werkt hierbij nauw samen met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). De stichting streeft ernaar om in 2024 een gedetailleerd rapport te presenteren over deze dubieuze claims.

Hoewel particulieren theoretisch een klacht kunnen indienen bij de RCC, blijkt dit in de praktijk een complex traject te zijn dat zelden bewandeld wordt. Meestal zijn het organisaties, NGO's of bedrijven die deze stap zetten. Opmerkelijk genoeg waren in 2022 maar liefst 95 van de 686 klachten die bij de RCC werden ingediend gerelateerd aan voeding en dranken, wat de urgentie van dit initiatief benadrukt.

Foodagribusiness.nl

Bron: Food & Agribusiness