Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
Uit een recente prijspeiling van de Consumentenbond blijkt dat de prijzen van basisboodschappen in het afgelopen half jaar met gemiddeld 3% zijn gedaald. Melk, koffie, thee, rijst, aardappelen, kaas en pindakaas behoorden tot de producten waarbij de prijzen afnamen. Ondanks deze daling blijven ze echter nog steeds 31% duurder dan twee jaar geleden. Ook valt op dat het prijsverschil tussen A-merken en huis- en budgetmerken weer is toegenomen.
Bijzonder opvallend is de grote prijsdaling in verse zuivelproducten. Zo werd een literpak halfvolle melk gemiddeld 20% goedkoper en een liter volle melk zelfs 16%. Daarnaast daalde de prijs van een literfles zonnebloemolie gemiddeld met 27%, terwijl een pot pindakaas 13% goedkoper werd. Desondanks zijn er ook producten die juist in prijs stegen, waaronder kippensoep in blik (800 ml) met een toename van 13%, en verschillende soorten snoep door de hoge suikerprijzen.
De Consumentenbond concludeert ook dat consumenten 53% kunnen besparen door te kiezen voor huis- of budgetmerken in plaats van A-merken. Dit percentage is gestegen ten opzichte van voorgaande jaren (50% in 2021 en 40% in 2018). Hoewel A-merken vaker in de aanbieding zijn, kunnen zelfs ‘1+1 gratis’ aanbiedingen vaak niet concurreren met de aanzienlijke prijsverschillen tussen merken.
Bron: Consumentenbond
Vakblad Voedingsindustrie is een project van b2b Communications BV
© COPYRIGHT 2024 VOEDINGSINDUSTRIE | ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN
Powered by Wallbrink Crossmedia © 2024
Een abonnement kost € 80,- exclusief 9% BTW per jaar.
Wij werken conform de privacywetgeving. Na uw aanmelding ontvangt u een e-mail met een bevestigingslink. Pas nadat u deze link heeft aangeklikt bent u geregistreerd als ontvanger van de nieuwsbrief. Vindt u de mail niet in uw inbox, kijk dan ook bij ongewenste e-mail.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec