Prijzen basisboodschappen dalen langzaam
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Prijzen basisbood­schappen dalen langzaam

  • 20 december 2023

Uit een recente prijspeiling van de Consumentenbond blijkt dat de prijzen van basisboodschappen in het afgelopen half jaar met gemiddeld 3% zijn gedaald. Melk, koffie, thee, rijst, aardappelen, kaas en pindakaas behoorden tot de producten waarbij de prijzen afnamen. Ondanks deze daling blijven ze echter nog steeds 31% duurder dan twee jaar geleden. Ook valt op dat het prijsverschil tussen A-merken en huis- en budgetmerken weer is toegenomen.

Bijzonder opvallend is de grote prijsdaling in verse zuivelproducten. Zo werd een literpak halfvolle melk gemiddeld 20% goedkoper en een liter volle melk zelfs 16%. Daarnaast daalde de prijs van een literfles zonnebloemolie gemiddeld met 27%, terwijl een pot pindakaas 13% goedkoper werd. Desondanks zijn er ook producten die juist in prijs stegen, waaronder kippensoep in blik (800 ml) met een toename van 13%, en verschillende soorten snoep door de hoge suikerprijzen.

Prijsverschillen tussen A-merken en huis- en budgetmerken nemen toe

De Consumentenbond concludeert ook dat consumenten 53% kunnen besparen door te kiezen voor huis- of budgetmerken in plaats van A-merken. Dit percentage is gestegen ten opzichte van voorgaande jaren (50% in 2021 en 40% in 2018). Hoewel A-merken vaker in de aanbieding zijn, kunnen zelfs ‘1+1 gratis’ aanbiedingen vaak niet concurreren met de aanzienlijke prijsverschillen tussen merken.

Consumentenbond.nl

Bron: Consumentenbond