Plantaardige eiwitten winnen terrein in de supermarkt: 38% van het online aanbod bestond in 2024 uit plantaardige eiwitten. Een jaar eerder was dat nog 32%. Toch blijft de consumptie vrijwel gelijk. Nederlanders halen nog altijd 60% van hun eiwitten uit dierlijke bronnen en slechts 40% uit plantaardige. Kortom, wij Nederlanders blijven gek op vlees, kaas en zuivel.
De cijfers komen uit de Eiwitmonitor 2024 van Wageningen Economic Research, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. Doel van het beleid is om in 2030 uit te komen op een gelijke verdeling tussen plantaardige en dierlijke eiwitten. “Supermarkten spelen een belangrijke rol in de eiwittransitie,” zegt onderzoeksleider Marleen Onwezen. “Maar de huidige norm is nog steeds dierlijk. Een groter aanbod alleen is niet genoeg.”
Plantaardige eiwitproducten zijn gemiddeld 27% goedkoper dan dierlijke, vorig jaar was dat verschil nog 17%. Toch blijft de dierlijke variant vaak de goedkoopste keuze. Daarnaast zijn vlees en zuivel veel meer aanwezig qua marketing en communicatie. Dat beïnvloedt het consumentengedrag. Van vlees, kaas en zuivel weten we wat we ervan kunnen verwachten, qua smaak en mondgevoel. Daarom kiezen we er sneller voor.
Als je thuis of in gezelschap eet, kies je vaker voor dierlijk. Op de werkvloer ligt dat anders. “Daar wordt de doelstelling van 50:50 al bijna gehaald,” aldus Onwezen.
Peulvruchten, noten en zaden bieden volgens de onderzoekers de meeste kansen voor gedragsverandering. Toch blijven veel consumenten vasthouden aan kleinere porties vlees of kiezen ze alleen voor duurzamer vlees met een keurmerk.
Bekijk de ‘Eiwitmonitor 2024’
Bron: Wageningen Economic Research