Personeelskrapte de blijft achilleshiel van de voedingsindustrie
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Personeels­krapte blijft de achilles­hiel van de voedings­in­du­strie

  • 17 april 2025

De Nederlandse voedingsindustrie loopt al jaren tegen een stevige muur op: een gebrek aan mensen. Ondanks stijgende lonen en volop investeringen in automatisering, blijft personeelsschaarste de grootste rem op groei. ING Research waarschuwt dat dit probleem voorlopig niet vanzelf verdwijnt.

Personeel als structureel knelpunt

De voedingsindustrie is de grootste werkgever binnen de Nederlandse industrie. En juist daar blijkt personeelstekort een hardnekkig probleem. Sterker nog: vergeleken met andere Europese landen is het probleem in Nederland heel groot. Automatisering biedt kansen, maar Nederland staat qua arbeidsproductiviteit al bovenaan binnen de EU. “Automatisering en robotisering hebben de Nederlandse voedingssector veel gebracht. Maar investeringen in state-of-the-art productielijnen zijn weinig waard zonder mensen die verantwoordelijk zijn voor wat die lijn moet maken,” zegt Ceel Elemans, ING Sector Banker Food.

De vijver raakt leger

De komende jaren nemen de zorgen verder toe. Tussen 2025 en 2030 gaat naar verwachting één op de zeven werknemers in de voedingsindustrie met pensioen. Tegelijkertijd droogt de instroom van jong talent op. Het aantal mbo-studenten techniek en procesindustrie daalde sinds 2019/20 met 7%. Bij hbo-opleidingen techniek is dat 12%, en bij agro & food zelfs 26%. Volgens Elemans verzwakt deze trend de concurrentiekracht van de Nederlandse voedingssector, zeker omdat die problemen elders in Europa minder spelen.

Bedrijven zetten breder in op hun mensen

Uit gesprekken met ondernemers blijkt dat bedrijven breder naar hun personeelsbeleid kijken. Werving, scholing en betrokkenheid staan hoger op de agenda. Bolletje zet zijn bekendheid slim in, maar ook daar blijkt het lastig om operators te vinden. CCI Candy probeert jonge mensen te boeien met innovatie. TerraSana trekt nieuwe medewerkers aan met hun boodschap van ‘positive eating’. Binnen strakke ploegendiensten is flexibiliteit lastig, dus zetten bedrijven vol in op modern werkgeverschap.

Lees de sectorstudie Food ‘Personeelsschaarste brengt koploperspositie Nederlandse voedingssector in het gedrang’.
Ing.nl

Bron: ING