Partijen vergroten vraag en aanbod duurzamer voedsel
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Partijen vergroten vraag en aanbod duurzamer voedsel

  • 23 december 2021

Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en partijen binnen de dierlijke voedselketen slaan de handen ineen voor het vergroten van het marktaandeel dierlijke producten - vlees, eieren, zuivel - met bovenwettelijke duurzamere prestaties.  Met het ‘Marktprogramma Verduurzaming Dierlijke Producten’ (marktprogramma VDP) worden marktinitiatieven van ketens ondersteund met kennis, onderzoek en voorlichting. Er is aandacht voor alle afzetkanalen: retail, foodservice, catering en speciaalzaken. Ook het internationale afzetkanaal wordt betrokken. LNV ondersteunt het programma met 4 miljoen euro en zet in op beter laten aansluiten van bestaande regelingen voor innovatie, onderzoek en onderwijs op de ontwikkelingen in afzetmarkten. De Alliantie Verduurzaming Voedsel faciliteert de samenwerking. 

Het programmateam VDP brengt vraag en aanbod van duurzamere dierlijke producten bij elkaar en houdt overzicht in kansen en knelpunten voor bedrijven, overheden, NGO’s, onderwijs en onderzoek. Het doel is om de vraag naar duurzamer vlees, vis, zuivel en eieren te vergroten, met een verdienmodel voor alle partijen binnen de voedselketen: van de agrarische- en diervoeder sector, tot verwerkers, catering, supermarkten en speciaalzaken. In het retailkanaal is het aandeel verkochte vlees en vleeswaren met een keurmerk al bijna 40%, groeit al jaren en deze ontwikkeling gaat het marktprogramma verbreden en versnellen.

Concrete en actieve samenwerking door marktprogramma

Het marktprogramma helpt bedrijven binnen de voedselketen om knelpunten op het gebied van verduurzaming en ketensamenwerking weg te nemen. De combinatie van partijen binnen het programma, zorgt ervoor dat er brede kennis is over zowel de knelpunten bij de afzetkanalen als de productie van duurzamere producten. Wanneer een cateraar, verwerker, een groep veehouders of een supermarkt tegen belemmeringen aanloopt, bijvoorbeeld op het gebied van investeringen, afstemming wet- en regelgeving of samenwerking, biedt het marktprogramma VDP hulp. Zo zorgt het marktprogramma VDP voor concrete en actieve samenwerking tussen ketens, overheden, maatschappelijke organisaties, onderwijs en onderzoek- en kennisinstellingen. 

Brede kennis over verduurzaming nodig

Daarnaast zetten de partijen zich in om informatie en educatie over duurzaamheid te vergroten in alle sectoren. Om verduurzaming te bewerkstelligen, heb je kennis van duurzaamheid in andere branches nodig, maar ook kennis over de verschillende sub thema’s van verduurzaming. Zo richt het marktprogramma VDP zich niet alleen op dierenwelzijn, maar op integrale verduurzaming, met aandacht voor klimaat, natuur en milieu. Kennisdeling doen zij door zogenoemde ‘KetenKennisDialogen’ te organiseren voor bedrijven en door jaarlijks een rapportage op te stellen van knelpunten en kansen in de verschillende afzetkanalen. 

Deelnemende partijen

De deelnemende partijen, naast het ministerie van LNV, zijn momenteel: het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), Federatie Levensmiddelen Industrie (FNLI), Nederlandse Vereniging Diervoederindustrie (Nevedi), Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca), Land- en Tuinbouworganisatie (LTO), de Dierenbescherming, Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) en Centrale Organisatie Vleessector (COV), Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (Nepluvi).

Bron: Ministerie van LNV