Nutri-Score en swaps bij Albert Heijn
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Nutri-Score en swaps bij Albert Heijn

  • 05 maart 2025

Albert Heijn wil klanten helpen om gezonder te eten en maakt het eenvoudiger om te kiezen voor voeding die aansluit bij de Schijf van Vijf. Groente speelt hierin een belangrijke rol, zowel bij het avondeten als gedurende de dag. Daarom introduceert de supermarktketen de ‘Groente van de Week’, met drie recepten om variatie in maaltijden te brengen. Daarnaast bevatten 40 verspakketten inmiddels standaard 200 gram groente per persoon. Albert Heijn streeft ernaar dat in 2030 meer dan 35% van de verkochte producten binnen de Schijf van Vijf valt.

Swappen voor een gezondere keuze

Ook in Nederland wordt nu het ‘swappen’ geïntroduceerd, een concept dat in Vlaanderen al succesvol is. Hierbij worden klanten geholpen om gezondere keuzes te maken door een product of ingrediënt te vervangen. Denk aan volkoren of linzenspaghetti in plaats van reguliere pasta, of rijst op basis van bloemkool of broccoli. De AH Assistent in de AH-app ondersteunt klanten bij vragen over gezonder eten. Uit zoekdata blijkt dat termen als ‘gezond’ en ‘eiwitrijk’ tot de meest gezochte woorden behoren in de app.

Nutri-Score op alle producten

Albert Heijn breidt daarnaast de Nutri-Score uit naar het volledige assortiment. Sinds begin 2022 is de voedingswaarde-indicator al zichtbaar bij ruim 6.000 eigen merkproducten. Nu worden ook A-merkproducten gefaseerd voorzien van de Nutri-Score, te beginnen met zuivel, ontbijtgranen en tussendoortjes. De score wordt getoond op elektronische prijskaartjes in de winkels en online in de AH-app en webshop.

CEO Marit van Egmond benadrukt: “Bij Albert Heijn willen we dat onze klanten zich goed voelen en volop kunnen genieten van het leven. Uiteindelijk bereik je meer met kleine, haalbare stappen – van een extra portie groente op je bord tot slimme swaps in je dagelijkse routine.”

Ah.nl

Bron: AH