Nudging in supermarkten zorgt voor 21% meer verkoop biologisch - Nieuw onderzoek
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Nudging zorgt voor 21% meer verkoop biologisch

  • 11 juli 2023

Nieuwe onderzoeksresultaten tonen aan dat de verkoop van biologische producten gemiddeld met 21% stijgt door interventies op de winkelvloer. In 11 supermarkten in Noord-Brabant werden gedurende 10 weken nudgingtechnieken toegepast op drie veelgevraagde biologische groenten. De omzet van alle drie de groenten steeg aanzienlijk, wat pleit voor structurele inzet van interventies in supermarkten. Bionext pleit voor een groei naar 15% biologische voeding in 2030, zoals vastgesteld in het actieplan 'Groei van biologische productie en consumptie' van het ministerie van LNV.

In de 10 weken durende testperiode steeg de verkoop van de drie biologische groenten gemiddeld met 21%. De interventies vonden plaats in 11 supermarkten in Noord-Brabant, waaronder 5 Albert Heijns en 6 Jumbo's. De Sweet Palermo puntpaprika's, komkommers en trostomaten werden gekozen vanwege hun hoge omloopsnelheid.

Drie effectieve nudgingtechnieken werden toegepast: positieve framing, Social Proofing en Reassurance. Vooral het gebruik van een bordje met 'Kies voor smaak' bij het biologische schap zorgde voor de grootste stijging van 25%. De interventies gezamenlijk leidden tot een gemiddelde stijging van 21%. Bionext benadrukt dat structurele stimulering op de plaats van aankoop effectief is om de vraag naar biologische voeding te vergroten.

De resultaten van dit voorjaar overtroffen die van 2022. Alle interventies resulteerden in een verkoopstijging, wat aantoont dat meer zichtbaarheid, aandacht en uitleg bijdragen aan een grotere afzet van biologische producten. Een meerderheid van de consumenten (67,9%) is bereid meer te betalen voor biologische producten als ze overtuigd zijn van de voordelen. De nudgingcampagne in de supermarkt stimuleert consumenten onbewust om vaker voor biologisch te kiezen.

Dit jaar zullen er meer interventies plaatsvinden op de winkelvloer, waaronder biologische zuivel en vlees, als onderdeel van de Europese promotiecampagne 'de mooiste boodschap is bio'. Bionext streeft ernaar de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk te vergroten.

Bekijk het eindrapport ‘de mooiste boodschap is bio uit Europa’

Bionext.nl

Beeld: © Pinkyone/Shutterstock.com

Bron: Bionext