Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
Nederland lijkt een gezondere koers te varen als het op drinken aankomt. Volgens recent onderzoek kiest men massaal voor water en zero dranken. Het suikergehalte in topmerk frisdranken en waters daalde met een derde sinds 2012. De sector heeft daarmee haar belofte uit het Nationaal Preventieakkoord drie jaar voor de deadline waargemaakt.
Dit positieve nieuws reflecteert in het winkelschap. Uit het Frisse Dranken Onderzoek blijkt dat bijna de helft van de light/zero frisdrankdrinkers het aanbod van light/zero dranken in supermarkten ziet groeien. Taco Juriaanse, directeur van FWS, benadrukt de inspanningen van de sector: “We zijn trots op deze prestatie en tonen aan dat we onze verantwoordelijkheid serieus nemen.”
Ondanks deze prestaties, wordt een forse belastingverhoging op suikerhoudende dranken overwogen vanaf 1 januari 2024. Juriaanse benadrukt dat de sector al hard werkt om het suikergehalte te verminderen en pleit voor een gedifferentieerde en redelijke belasting.
Het meest recente Frisse Dranken Onderzoek, uitgevoerd door Ruigrok, benadrukt dat als een suikerbelasting wordt ingevoerd, deze breder moet zijn dan alleen frisdrank. Veel consumenten vinden dat ook andere suikerhoudende producten, zoals snoep en koek, hierbij betrokken moeten worden.
Tenslotte wijst het onderzoek uit dat de voorkeur voor gezondere drankvarianten stijgt. 4 op de 10 frisdrinkers drinken minder reguliere frisdranken dan vorig jaar.
Bent u benieuwd naar meer details? Bekijk het volledige rapport ‘Het Nationale Frisse Dranken Onderzoek 2023’.
Bron: FWS
Vakblad Voedingsindustrie is een project van b2b Communications BV
© COPYRIGHT 2024 VOEDINGSINDUSTRIE | ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN
Powered by Wallbrink Crossmedia © 2024
Een abonnement kost € 80,- exclusief 9% BTW per jaar.
Wij werken conform de privacywetgeving. Na uw aanmelding ontvangt u een e-mail met een bevestigingslink. Pas nadat u deze link heeft aangeklikt bent u geregistreerd als ontvanger van de nieuwsbrief. Vindt u de mail niet in uw inbox, kijk dan ook bij ongewenste e-mail.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec