Nederlanders eten meeste vleesvervangers van Europa
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Nederlanders eten meeste vleesver­vangers van Europa

  • 10 mei 2021

Uit nieuwe data van marktonderzoeksbureau Nielsen blijkt dat Nederlanders de meeste vleesvervangers eten van alle Europeanen en dat de consumptie van plantaardige alternatieven overal in Europa in recordtempo groeit. Het rapport is gepubliceerd door het Smart Protein project in samenwerking met ProVeg International. Hierbij zijn de afgelopen drie jaar de totale supermarktverkopen in elf Europese landen gevolgd. 

De totale waarde van de Europese vega-markt, op basis van de elf onderzochte landen, is 3,6 miljard euro. In elk van de elf onderzochte landen werd een toename van de plantaardige consumptie gemeten, met maar liefst 49% groei in heel Europa.

Duitsland grootste plantaardige markt in Europa

De grootste afzetmarkt voor plantaardige vervangers in Europa is Duitsland, waar per jaar voor 357 miljoen euro aan vleesvervangers en 635 miljoen euro aan zuivelvervangers worden verkocht, samen goed voor net onder een miljard (993 miljoen) euro aan supermarktomzet. De tweede grootste markt in Europa is het Verenigd Koninkrijk (750 miljoen), gevolgd door Spanje (448 miljoen),  Italië (425 miljoen), en Frankrijk (355 miljoen).

Nederland vleesvervangerland

In de lijst van grootste markten komt Nederland op de zesde plek, wat gezien de beperkte omvang van de Nederlandse bevolking zeer hoog is. Nederlanders geven van alle onderzochte landen het meeste geld uit aan plantaardige vervangers (zo’n 17 euro per persoon) en eten ook de meeste vleesvervangers: 870 gram per persoon, dat zijn zo’n 8 á 10 vegaburgers. Als het gaat om plantaardige vervangers voor kaas, komen Nederlanders (20 gram per persoon) op de tweede plaats, na de Duitsers (30 gram). Wel liet de Nederlandse verkoop van plantaardige kaasvervangers een sterkere groei zien dan in andere onderzochte landen, van maar liefst 400% in de afgelopen twee jaar.

Doorbraak in discountsupermarkt

De verkoop van plantaardige alternatieven in Nederlandse supermarkten groeide in de afgelopen twee jaar met 50% tot 291 miljoen euro per jaar. In discountsupermarkten, zoals Aldi en Lidl, was zelfs een nog sterkere groei te zien van 83% (€22m). Discounters hebben hiermee een aandeel van 10% in de totale verkoopwaarde. 

Sterke groei in plantaardige kaas, vlees en melk

In Nederland wordt de plantaardige sector geleid door plantaardige vleesvervangers (174 miljoen euro), gevolgd door melkvervangers (62 miljoen euro) en yoghurtvervangers (43 miljoen euro). Ook sterk in opkomst is plantaardige kaas, met een groei van maar liefst 400% over de laatste twee jaar en een jaarlijkse verkoopwaarde van 4,8 miljoen euro. 

Proveg.com

Bron: ProVeg International