Nederland gelooft dat suiker verslavend is
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Nederland gelooft dat suiker verslavend is

  • 15 augustus 2017

Als het gaat om suikerconsumptie behoort Nederland tot de top 10 landen waarbij de suikerconsumptie hoog is. 77% van de Nederlanders gelooft dat suiker (in meer of mindere mate) verslavend is. Vooralsnog is de consument niet erg kritisch met suiker bezig wanneer er daadwerkelijk boodschappen worden gedaan.

De norm voor suikerinname per persoon is 50 gram per dag (één suikerklontje weeg 4,4 gram). De gemiddelde Nederlander krijgt ongeveer 102,4 gram suiker per dag binnen. Aandacht voor suiker op de winkelvloer is er steeds meer, maar slechts de helft van de consumenten geeft aan regelmatig of altijd op suiker te letten bij het kopen van voedingsmiddelen en dranken. Dit blijkt uit GfK onderzoek naar de houding en het gedrag van de shopper ten aanzien van suiker.

Calorie-inname en overgewicht zijn de grootste zorgen als het gaat om suikerconsumptie. Hoe mensen naar suiker kijken verschilt per productcategorie. Bij frisdrank kijkt de consument vrij bewust naar de hoeveelheid suiker en zoetstoffen. Bij ‘zoetigheid’ zoals chocolade, koekjes en ijs let twee derde van de kopers nooit op suiker en accepteert gewoon dat het erin zit. In de categorie snoep is tandbederf de grootste zorg.

De suikerconsumptie verminderen is zo gedaan, gewoonweg minder vaak producten met grote hoeveelheden suiker consumeren. Wanneer de consument wel kiest voor een zoet product met suiker, lijkt de hoeveelheid geen issue te zijn. 

Alternatieven voor suiker staat de shopper niet op te wachten. De helft van de consumenten denkt zelfs dat kunstmatige zoetstoffen slecht voor je zijn. 

Een derde van de Nederlandse shoppers wil in de toekomst meer op suiker letten. De overige groep weet niet meer wat te geloven over suiker en vindt de informatie over suiker in producten vaak onduidelijk.

Bron: FD Research, EHLA, Euromonitor

© Gfk

Bron: © Pixabay