Tekort aan technisch personeel
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Tekort aan technisch personeel

  • 15 augustus 2017

“De grootste uitdaging voor de sector is nog steeds het tekort aan technici ”, zegt John Huizing, algemeen directeur bij ROVC, in zijn voorwoord van de TechBarometer. ,,Een tekort dat al jaren zichtbaar is en nog steeds toeneemt. Niet voor niets stelde het kabinet al in 2013 een Techniekpact op met als doel: jongeren stimuleren om voor een technische opleiding te kiezen, de doorstroom van het technisch onderwijs naar de arbeidsmarkt verbeteren en technici op de werkvloer behouden. Een mooi streven, maar helaas werd recent bekend dat de geldkraan voor dit project een heel stuk wordt dichtgedraaid. Bovendien staan de verkiezingen voor de deur en is het dus maar de vraag welk beleid het nieuwe kabinet gaat voeren. Daarom is mijn advies voor de sector: wacht niet af, maar neem het heft in eigen handen. Zeker ook omdat initiatieven vanuit het bedrijfsleven volgens de respondenten het meest effectief zijn om het tekort aan technici terug te dringen.”

Welke opleiding past

Bedrijven hebben behoefte om technici bij te scholen, maar HR-medewerkers (24%) tasten geregeld in het duister als zij een opleiding moeten selecteren voor het technisch personeel. Bijna een kwart geeft aan hier moeite mee te hebben (24%). Dit blijkt uit de ROVC TechBarometer, 1.164 respondenten uit de technische branche geven in het rapport antwoord op vragen over markt-, HR- en opleidingstrends binnen de techniek.

Uitdagingen bij opleiden 

Naast het kiezen van de juiste opleiding zijn er meer uitdagingen. Zo vinden HR-medewerkers van technische bedrijven het lastig om medewerkers te motiveren voor een opleiding (15%). Daarop volgt het bieden van begeleiding op de werkvloer tijdens het scholingstraject (14%). Met 12 procent staat het vrij plannen van medewerkers en het laten toepassen van nieuwe vaardigheden op de werkvloer op een gedeelde vierde plaats. 

“Er valt nog veel winst te behalen als het gaat om effectief opleiden”, zegt John Huizing, algemeen directeur bij ROVC. “Leidinggevenden moeten in kaart brengen wat iemand kan en wat hij zou moeten kunnen. Het vergelijken van de aanwezige competenties met het gewenste profiel laat eenvoudig de ontbrekende competenties van een medewerker zien. Deze ‘gap’ vormt de basis van het persoonlijk ontwikkelplan van de medewerker. Vervolgens kijk je naar de behoefte aan technische vaardigheden vanuit de organisatie. Op basis hiervan  kan er een praktijkgerichte opleiding gekozen worden. Daarnaast is het is van belang dat degene die de medewerker begeleidt de inhoud van de opleiding kent. Hierdoor wordt het niet alleen eenvoudiger om begeleiding te bieden, maar wordt ook de aansluiting van de opleiding op het werkveld verzekerd. Zo haalt de technicus meer voldoening uit de opleiding.” 

Eigen initiatief

De belangrijkste oorzaak van het tekort is de moeizame aansluiting van het reguliere onderwijs op het bedrijfsleven, gevolgd door de vergrijzing en het slechte imago van de sector. Veel mensen denken nog steeds dat werken in de techniek betekent dat je vieze handen krijgt. Maar dat is allang niet meer zo; tegenwoordig zitten de meeste technici vooral achter een computer.
Om van dat slechte imago af te komen moet de sector dus laten zien dat de heersende opvatting over werken in de techniek niet klopt. Daarnaast is het zaak dat de aansluiting van het onderwijs op het bedrijfsleven verbetert, zodat er meer technisch talent instroomt. Niet alleen om het huidige tekort tegen te gaan, maar zeker ook om de  vergrijzing op te vangen. Respondenten vinden dat initiatieven vanuit het bedrijfsleven zelf het meest effectief zijn om het tekort een halt toe te roepen.

Het rapport

De ROVC TechBarometer geeft inzicht in alle relevante trends voor de techniek. Het rapport is gratis aan te vragen via www.rovc.nl/techbarometer.

www.rovc.nl

Bron: ©Pixabay