De zesde editie van de Nederlandse Week Zonder Vlees & Zuivel heeft van 6-12 maart 2023 plaatsgevonden. De resultaten laten zien dat de jaarlijks terugkerende campagne een vertrouwde basis vormt voor veel Nederlanders om het wel aan te durven nieuwe recepten en producten uit te proberen. Maar liefst 1 op de 6 Nederlanders (17%) grijpt de campagne aan om zichzelf uit de comfortzone te trekken [1].
Het aantal Nederlanders dat de campagne heeft gezien of ervan heeft gehoord is sinds vorig jaar uitgegroeid tot een solide 61%. Daarmee draagt de campagne jaarlijks niet alleen bij aan een toename in de consumptie van plantaardige alternatieven, maar ook een afname van de verkoop van dierlijk vlees en zuivel: zo werd er dit jaar tijdens de campagneweek maar liefst 6,4% minder vlees en 3,6% minder zuivel verkocht dan in een gemiddelde week [2] .
Na jarenlang Nederlanders te inspireren om minder vlees te eten, ziet Week Zonder Vlees & Zuivel de focus verlegd worden naar zuivel: tijdens de campagneweek werden er namelijk 38% meer plantaardige zuivelvervangers verkocht. Dat is een hardere groei dan vorig jaar. Waar acht op de tien deelnemers van plan is ook na de campagneweek minder of helemaal geen vlees meer te eten, geeft een vergelijkbare 77% van de deelnemers aan in de toekomst minder of geen zuivel te willen consumeren.
Een derde van de mensen die tijdens de Week Zonder Vlees & Zuivel helemaal geen zuivel at is zelfs van plan dit in de toekomst ook niet meer te doen. Dat is een grotere groep dan in 2022 [3]. Naast een verlegging van de focus, zien we ook dat andere doelgroepen zich tot de campagne aangesproken voelen: de grootste toename in de verkoop van vlees- en zuivelvervangers is namelijk zichtbaar in het Noorden en Zuiden van Nederland, twee regio’s die tijdens eerdere campagnejaren nog minder prominent meededen.
De campagne werd dit jaar gesteund door maar liefst 69 partners. Mede dankzij de inzet van deze partners is er tijdens de Week bewustzijn gecreëerd over de positieve impact van minder vlees en zuivel eten op het klimaat. Consumenten werden op een laagdrempelige manier geïnspireerd met recepten en tips, onder andere door middel van een receptenmagazine, social media en inspiratie op de website.
Niet alleen in Nederland valt nog veel te winnen op het gebied van nieuwe doelgroepen aanspreken, de campagne vormt inmiddels ook een stabiele basis voor een verdere uitrol in Europa.
[1] Gebaseerd op de onderzoeksresultaten van 2023 uitgevoerd door Blauw Research
[2] Gebaseerd op het impactonderzoek van Circana over de verkoop van vlees- en zuivelvervangers tijdens de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel 2023
[3] Gebaseerd op de onderzoeksresultaten van 2022, uitgevoerd door Blauw Research
Bron: Week Zonder Vlees & Zuivel