Minder suiker en meer eiwitten in 'beter-voor-jezelf' zoete lekkernijen
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Minder suiker en meer eiwitten in 'beter-voor-jezelf' zoete lekkernijen

  • 25 februari 2021

De drang naar gezondere keuzes in voeding en dranken is zo sterk geworden dat het zelfs van belang is voor traktaties. Smaakkwaliteit is essentieel voor snoepgoed, zoete bakkerijproducten, ijs en desserts, maar het ontwikkelen van 'beter-voor-jezelf' zoete lekkernijen kan een uitdaging zijn. 

Suiker is onlosmakelijk verbonden met het begrip traktatie en is daarom een bijzonder belangrijk aandachtspunt bij de ontwikkeling van 'beter-voor-jezelf'. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 91% van de consumenten zich op zijn minst een beetje laat beïnvloeden door claims over suikervermindering. Er zijn echter winnaars en verliezers geweest op het gebied van traktaties met minder suiker en er is geen zekere weg naar succes. De strategieën variëren en omvatten het volledig verwijderen van suiker, het mengen van suiker met zoetstoffen en vooruitgang in de suikerwetenschap. 

Suikerreductie is vooral succesvol geweest in ijs, waarbij de nadruk lag op een duidelijker aantal calorieën op de verpakking. "Verschillende merken, zoals Halo Top, hebben zich stevig gevestigd op een platform met weinig suiker," zegt Lu Ann Williams, Global Insights Director bij Innova Market Insights. "Hun succes is voor een groot deel te danken aan een prijsstelling die vergelijkbaar is met premium mainstream producten en een sterke merkethiek die gericht is op gezondheid." 

Naast suiker is eiwit het andere macronutriënt dat de meeste aandacht krijgt in 'beter-voor-jezelf' zoete lekkernijen. Eiwit past goed bij zuiveldesserts, maar voegt ook gezondheidswaarde toe aan sommige zoetwaren en zoete bakkerijproducten. Zelfs enkele bekende merken van sportvoeding onderzoeken de mogelijkheden van koekjes en chocoladeproducten met een hoog eiwitgehalte. 

Als we kijken naar de ontwikkeling van ingrediënten voor 'beter-voor-jezelf' zoete lekkernijen, springen plantaardige ingrediënten in het oog. Op het gebied van zoetstoffen winnen stevia, erythritol en monk fruit bijvoorbeeld steeds meer terrein. Wat eiwitverrijking betreft, is erwteneiwit een steeds populairdere ingrediëntkeuze, terwijl rijsteiwit een opkomende niche is.

innovamarketinsights.com

Bron: Innova Market Insights