In de eerste helft van 2022 hebben Nederlanders bijna evenveel verse groenten en fruit gegeten als vorig jaar. Door de verdwenen coronamaatregelen wordt er weer meer buiten de deur gegeten. Restaurants en cateraars boden hun gasten bijna 80 procent meer verse groenten en fruit aan dan in 2021.
Het niveau van 2019 wordt echter nog niet gehaald. De huishoudelijke aankoop van groenten en fruit voor thuisconsumptie lag 4 procent onder die van een jaar eerder. Dit blijkt uit een analyse van GroentenFruit Huis op basis van cijfers van GfK en Foodstep.
Nederlanders kochten voor thuisverbruik in de eerste zes maanden 2 procent minder verse groenten dan in 2021. Met uitzondering van bloemkool is van de top 10 meest gekochte groenten minder in huis gehaald. Tomaat is ondanks een daling van 9 procent nog altijd verreweg de meest gekochte groente, gevolgd door uien (-4%) en komkommers (-1%).
Er belandde 6 procent minder vers fruit in de boodschappenkar. Vooral fruitsoorten als sinaasappel, peer en meloen deden een stap terug. Banaan, aardbei en mango kocht de Nederlander juist meer. Banaan was de meest populaire fruitsoort onder Nederlanders in het eerste halfjaar van 2022, gevolgd door appel en sinaasappel. De bananenverkoop nam met 4 procent toe, terwijl 4 procent minder appels zijn gekocht.
Nederlanders bestelden van januari tot en met juni 5 procent minder verse groenten en fruit online. Hiermee bleef het aandeel online aankopen groenten en fruit met 7 procent stabiel ten opzichte van 2021.
In de eerste jaarhelft bezochten Nederlanders vaker de horeca, maakten uitstapjes of gingen vaker op reis. Verspakketten om een maaltijd te bereiden zijn echter onverminderd populair gebleven. Het gekochte volume aan verspakketten nam met een kwart toe. Het assortiment is flink uitgebreid en binnen de verspakketten maakt de gesneden variant een groeispurt.
Bron: GroentenFruit Huis