Media sturen ons eetgedrag meer dan we denken
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Media sturen ons eetgedrag meer dan we denken

  • 04 maart 2025

Tv-reclames, social media en marketingcampagnes hebben een grote invloed op wat we eten en hoe we over voeding denken. Vooral kinderen en kwetsbare groepen worden dagelijks overspoeld met boodschappen over eten en drinken, vaak zonder dat ze het doorhebben. INFOODMATION, een onderzoeksproject van Wageningen University & Research, brengt deze mechanismen in kaart en onderzoekt hun impact.

Hoe beschermt de EU consumenten?

De toenemende stroom voedselcommunicatie zorgt ook voor meer misinformatie. INFOODMATION onderzoekt hoe moderne communicatiestrategieën consumenten beïnvloeden en of de Europese regelgeving toereikend is. “Moderne communicatiestrategieën, aangestuurd door mainstream en opkomende media, hebben een grote invloed op onze keuzes. Daarom willen we onderzoeken of de huidige wetgeving van de EU voldoende is toegerust om deze uitdagingen aan te gaan,” zegt Francesco Montanari, onderzoeker en docent bij de Law Group van Wageningen University & Research.

Drie stappen naar inzicht en verandering

INFOODMATION hanteert een gestructureerde aanpak:

  • In kaart brengen: Welke partijen beïnvloeden voedselcommunicatie en met welke strategieën?
  • Beoordelen: Hoe beïnvloeden deze boodschappen ons eetgedrag en onze keuzes?
  • Actie ondernemen: De inzichten worden omgezet in best practices en beleidsadviezen via een Knowledge Hub.

Onderzoeker Esra Akdogan: “Door de kloof tussen beleid, media-invloed en consumentengedrag te dichten, willen we bijdragen aan een voedselsysteem waarin mensen met vertrouwen en helderheid hun weg kunnen vinden.”

Wur.nl

Bron: Wageningen University & Research