Dat steeds meer Nederlanders flexitariër zijn, blijkt onder andere uit de onlangs gepubliceerde Vegamonitor van Natuur & Milieu. Luiten Vleeswaren stapt in deze groeimarkt met het nieuwe merk SMAECK.
Een flexitariër eet minimaal één dag per week geen vlees, vis of vleeswaren en kiest voor een plantaardig alternatief. Ook het percentage vegetariërs neemt volgens het Landbouw Economisch Instituut toe: om en nabij de 850.000 consumenten eten geen vlees.
Manager Productontwikkeling (en voormalig slager) bij Luiten Vleeswaren Ruud Luiten (geen familie): “Een paar jaar geleden zochten we contact met drie-Michelin-sterrenchef Jacob Jan Boerma, om te sparren over nieuwe productideeën. We kozen voor hem omdat hij in zijn gerechten de smaken zout, zuur, zoet en bitter op een voortreffelijke manier combineert en omdat wij ons uitsluitend wilden koppelen aan de top van de culinaire wereld. Jacob Jan’s visie sluit bovendien aan op de onze: wij doen ook nooit concessies aan de kwaliteit.”
“Na ongeveer twee jaar sparren, ontwikkelen en herontwikkelen hebben we onlangs onder de merknaam SMAECK de eerste zes vegetarische / veganistische spreads geïntroduceerd: drie Crème Américains (Naturel, Martino en Mediterraan) en drie Greens (Velderwten, Bieten en Pompoen). De eerste drie zijn spreads op basis van melkvezel (vegetarisch), de laatste drie zijn groentebereidingen gecombineerd met vezelrijke witte bonen.
Al sinds 1933 is Luiten gespecialiseerd in het ontwikkelen en produceren van gegrilde vleeswaren, spreads en ossenworst. Met SMAECK slaat het bedrijf een heel nieuwe weg in. Ruud: “We zijn uiteraard niet over één nacht ijs gegaan. Als basis voor de Crèmes gebruiken we melkvezels die we van Friesland Campina afnemen. Het zijn dezelfde als die voor de Valessproducten worden gebruikt. Of we daarmee een concurrent van Valess zijn? Nee, wij zijn specialisten op ons gebied, een gebied dat Campina met Valessproducten niet beheerst. De SMAECK producten zijn ook voor een ander eetmoment van de dag. De grootste uitdaging was het verkrijgen van de juiste structuur en mondgevoel. Samen met Jacob Jan hebben we uitgebreid bestudeerd wat de mogelijkheden waren. Voorop stond dat we een kwalitatief hoogwaardig en lekker smakend product wilden creëren met herkenbare basisingrediënten en bijzondere smaakaccenten. Een product op zich, niet per definitie een alternatief voor vlees.”
Vooralsnog zijn de SMAECK-producten alleen verkrijgbaar bij de supermarktketen Jumbo. “Jumbo was al een belangrijke partner voor ons bestaande assortiment. Zij reageerden enthousiast en waren bereid om schapruimte vrij te maken. De Crème Américain-varianten liggen bij de bestaande/reguliere Filet Americain in de deli-counters, de bedieningsafdelingen die in het midden van de winkels staan. We wilden ze per se niet in het vegetarische vak plaatsen, omdat ze geen concessie zijn aan vlees, maar een product op zich. De groentevarianten liggen ook in de delicounter, maar dan in het tapas gedeelte waar meer vegetarische spreads te vinden zijn. Jumbo heeft tot januari 2019 voor de Crèmes de exclusiviteit van verkoop. Met ander partijen zijn ondertussen afspraken gemaakt zodat hierna de SMAECK producten breed verkrijgbaar zullen zijn.”
Een nieuw merk in de markt zetten is geen sinecure, ondervonden Ruud en zijn collega’s. “Normaal gesproken komen onze producten onder uiteenlopende private labels in de supermarkten terecht. Nu moesten we ook nadenken over vormgeving, verpakkingen en etikettering. Voor ons was dat helemaal nieuw en een behoorlijke uitdaging. We constateerden op een gegeven moment dat de naam Luiten wel bekend is bij mensen die in de vleeswarenindustrie werken, maar niet bij de finale consument. Bij de introductie van de SMAECK producten hebben we er daarom ook direct voor gekozen om het te ondersteunen met zijn eigen communicatiekanalen waaronder een website, Instagram-account en Facebook. Of we in de toekomst nog meer nieuwe producten gaan ontwikkelen? Ja, productontwikkeling is bij ons een doorlopend proces.” De reacties uit de markt zijn zeer positief, en er zullen dus zeker nieuwe producten bij komen. Die kunnen vegetarisch zijn, maar evengoed vleesproducten, “natuurlijk altijd van de hoogste kwaliteit.”
Jacob Jan Boerma
Jacob Jan Boerma is mede-eigenaar van restaurant De Leest in het Gelderse Vaassen. Zijn restaurant ontving in 2003 een eerste, in 2006 een tweede en in 2014 een derde Michelinster. De driesterrenchef door de gastronomiegids GaultMillau in 2009 verkozen tot Chef van het Jaar.
Bron: Beeld: ©Luiten Vleeswaren