LTO: Consument betaalt nog niet voor verduurzaming
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

LTO: Consument betaalt nog niet voor verduurzaming

  • 04 augustus 2020

Het bestaansrecht van boeren en tuinders loopt gevaar door de steeds hogere wet- en regelgevingseisen. Als overheid en afnemers willen dat de agrarische sector nog verder verduurzaamt, dan kan dat alleen als iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt. Boeren en tuinders willen wel, maar kunnen het niet alleen. Uit een consumentenonderzoek van LTO blijkt dat consumenten ook best willen bijdragen. 62% van de respondenten wil de kiloknallers zo snel mogelijk uit de schappen hebben. Maar slechts 24% bestudeert het etiket echt op duurzaamheid. De wil is er, maar dit merkt de boer nog niet in de portemonnee.

Boeren en tuinders willen voldoen aan de hoogste productiestandaarden met gezonde dieren en het klimaat, biodiversiteit en landschap beschermen. Maar er moet wel bestaansrecht, een verdienmodel voor de boer overblijven. En dat komt niet uit met bonusaanbiedingen. Uit onderzoek onder 1558 consumenten blijkt dat consumenten ook best willen bijdragen door bijvoorbeeld de kiloknallers te laten staan. Maar liefst 62% van de respondenten wil deze zo snel mogelijk uit de schappen hebben. Bij het kopen van groente, vlees, fruit en zuivel zegt slechts 27% zich te laten leiden door de prijs. 59% vindt seizoenproducten belangrijk. 44% koopt bewust Nederlandse producten, 34% biologische producten en 46% scharrelproducten. Daar staat tegenover dat nog maar 24% bewust etiketten leest om te bepalen hoe duurzaam een product is. De consument wil wel, maar trekt nog niet bewust de portemonnee voor duurzaamheid.

Lto.nl

Bron: LTO