40% van grote foodproducenten stapt in plantaardige markt
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

40% van grote foodprodu­centen stapt in plantaardige markt

  • 30 juli 2020

Een vier jaar durende beleggersbetrokkenheid met 25 gigantische voedselretailers en -fabrikanten, onder leiding van het FAIRR-investeerdersnetwerk, heeft vastgesteld dat twee op de vijf wereldwijde voedselgiganten met een gecombineerde jaarlijkse opbrengst van 459 miljard dollar nu speciale teams hebben om plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel te ontwikkelen en te verkopen. In totaal zijn 7 van de 15 detailhandelaren nu van plan om plantaardige vleesalternatieven 'in het vleesschap' te verkopen, of doen dat al.

De gegevens komen van de nieuwe online Sustainable Proteins Hub voor beleggers, en het 'Appetite for Disruption: A Second Serving' rapport, gelanceerd op 27 juli 2020 door het FAIRR Investor Network. Het rapport benadrukt nieuw onderzoek waaruit blijkt dat er in de eerste helft van 2020 meer dan 1,1 miljard dollar is geïnvesteerd in alternatieve eiwitten, waardoor de totale investering van vorig jaar (534 miljoen dollar) meer dan verdubbeld is. De alternatieve eiwitmarkt zal naar verwachting groeien tot 17,9 miljard dollar in 2025. Te midden van de publieke bezorgdheid over het verband tussen de vleesproductie en de huidige COVID-19 en de Afrikaanse varkenspestcrisis, worden de detailhandelaren en de fabrikanten geconfronteerd met een sterke stijging van de vraag naar plantaardige producten.

Dit wordt het meest gevoeld in China, waar de consumptie van varkensvlees dit jaar naar schatting met 35% zal dalen, terwijl het merk OmniFoods, dat plantaardig varkensvlees produceert, in heel China en andere Aziatische markten een recordgroei heeft gekend. Merken als Impossible Foods en Oatly hebben hun zinnen gezet op de regio, terwijl Nestle een 100 miljoen dollar kostend plantaardig centrum in China gaat bouwen.

Fairr.org

Bron: FAIRR Investor Network