Lidl's ambitie: 50% plantaardige eiwitten tegen 2030
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Lidl streeft naar 50% plantaardige eiwitten tegen 2030

  • 23 juni 2023

Lidl heeft bekendgemaakt dat het een concrete doelstelling heeft vastgesteld voor de eiwittransitie tegen 2030. De supermarktketen streeft ernaar dat 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong is, en niet meer dan 50% afkomstig is van dierlijke eiwitten. Op dit moment is 38% van de eiwitten plantaardig en 62% dierlijk. Lidl is de eerste supermarkt die een doelstelling voor de vermindering van dierlijke eiwitten in de verkoop naar buiten brengt.

Lidl heeft de afgelopen jaren het assortiment van vegetarische en veganistische producten aanzienlijk uitgebreid. Ondanks deze inspanningen realiseert Lidl zich dat er meer moet gebeuren om de doelstelling te bereiken. Daarom gaat de supermarkt de zichtbaarheid en vindbaarheid van haar vleesvervangers vergroten. In een pilotproject in 70 Lidl-filialen zullen enkele vleesvervangers direct naast de vleesproducten worden gepresenteerd. De komende drie maanden wordt onderzocht welke invloed dit heeft op de aankopen, en er zullen interviews met klanten worden afgenomen. De prijzen van de vleesvervangers zullen bovendien aanzienlijk lager zijn dan die van de vleesproducten.

Voor deze pilot werkt Lidl samen met de Wageningen Universiteit en het World Resource Institute (WRI). De resultaten van het project zullen openbaar worden gemaakt, inclusief een wetenschappelijk rapport. Uit eerdere studies is gebleken dat het presenteren van plantaardige alternatieven naast dierlijke producten mogelijk effectief is, met name voor mensen die af en toe minder vlees willen eten. Lidl speelt met deze interventie in op het gewoontegedrag in supermarkten en draagt zo bij aan de overgang naar meer plantaardige eiwitten.

Het WRI benadrukt dat consumenten die in de supermarkt kiezen voor klimaatvriendelijk voedsel een belangrijk verschil maken. Het onderzoek richt zich op de effectieve manieren waarop voedselproducenten en supermarkten kunnen inspelen op deze verandering. Het project hoopt andere retailers te inspireren om praktische stappen te ondernemen en bij te dragen aan een lagere milieubelasting van ons voedselmandje.

Lidl.nl

Bron: Lidl