Lidl, FrieslandCampina en ReGeNL starten pilot bodemherstel
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Lidl, Friesland­Cam­pina en ReGeNL starten pilot bodemher­stel

  • 16 mei 2025

Dertig melkveebedrijven starten met een driejarige pilot die regeneratieve landbouw in de praktijk brengt. FrieslandCampina trekt de kar, Lidl financiert mee en ReGeNL levert inhoudelijke ondersteuning. Het doel: een open standaard ontwikkelen die bodemherstel, biodiversiteit en een toekomstbestendig verdienmodel combineert.

De deelnemende melkveehouders gaan aan de slag met maatregelen als kruidenrijk grasland en beweiding. Dit moet bijdragen aan een gezondere bodem en meer biodiversiteit. Tegelijk wordt onderzocht wat de effecten zijn op het verdienmodel van de boer. Lidl is de eerste supermarktketen die deze omslag actief ondersteunt.

Samenwerken aan de keten

“Steeds meer melkveehouders willen de overstap naar regeneratieve landbouw maken, maar dat kunnen ze niet alleen,” zegt Tuncay Özgüner van FrieslandCampina. “Een sterke samenwerking in de keten met partners zoals Lidl is daarbij onmisbaar.” Lidl ziet regeneratieve landbouw als kans voor een duurzamer voedselsysteem waarin de boer, de natuur en de klant centraal staan.

Maatwerk en meetbaarheid

In het eerste jaar worden per bedrijf plannen op maat opgesteld. Daarna volgen twee jaren van implementatie en monitoring, zowel ecologisch als economisch. “Regeneratieve landbouw is haalbaar én kansrijk,” stelt Wouter-Jan Schouten van ReGeNL. Het programma wil vóór 2031 samen met duizend boeren de omslag maken naar toekomstbestendige landbouw.

Lidl.nl

Bron: Lidl