Kleine producenten: Smaakmakers van de foodsector
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Kleine producenten: Smaakmakers van de foodsector

  • 06 maart 2017

In de laatste vijf jaar groeide het aantal producenten van voedsel en dranken met minder dan vijf medewerkers met 45 procent tot 3660, blijkt uit een recent rapport van ABN AMRO. Hiermee groeide dit marktsegment veel sneller dan het aantal producenten in de totale foodsector (+21 procent). Kleine ondernemers maken het verschil door snel in te spelen op foodtrends. Tussen 2011 en 2016 groeide vooral het aantal kleine bierbrouwerijen explosief: met maar liefst 430 procent. Ook het aantal producenten van bakkerijproducten, zoals cakes en taarten, nam fors toe (+46 procent). De grote populariteit van 'thuisbakken' en stijgende vraag naar speciaalbieren zijn de aanjagers van deze groei. De opmars van het aantal kleinschalige foodproducenten is nog niet ten einde. ABN AMRO verwacht dat deze groep ondernemers in de komende twee jaar met 7 procent per jaar zal groeien. Hiermee zet de 'startup cultuur' binnen de foodsector stevig door. 

nl.abnamro.com

Bron: ©ISTOCK.COM/MINDUNDALK