Klaas Fuite: ‘Overal waar traffic is, is food nodig’
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Klaas Fuite: ‘Overal waar traffic is, is food nodig’

  • 15 juni 2020
  • Door: Mathilde Lentjes

Voortschrijdende inzichten, vooruitziende blikken, proactief inspelen op maatschappelijke en economische ontwikkelingen en open staan voor innovaties; het maakte bakkerij Fuite van een dorpsbakkerijtje in IJsselmuiden tot één van de grote en toonaangevende spelers in de bakkerijwereld.

CEO Klaas Fuite is samen met zijn broer Gerard de derde generatie van de familie Fuite. Tegenwoordig verlaten elke week 300.000 broden en 10.000 taarten de bakkerij. In 1928 opende Klaas Fuite sr. een ambachtelijke bakkerij in IJsselmuiden. Het woonhuis diende als winkel. In de 92 jaar die volgden, speelde innovatiekracht steeds een cruciale rol. Klaas jr.: “In de jaren 60/70 van de vorige eeuw openden we een centrale bakkerij om onze eigen winkels te bevoorraden; dat was indertijd een grote beslissing. Toen supermarkten een steeds belangrijkere positie kregen, besloten we te gaan samenwerken met supermarktketen Boni. Onze winkels hadden we inmiddels verkocht. Toen die samenwerking aan het begin van de eeuwwisseling goed liep, waren we klaar voor de volgende stap: de productie van sandwichproducten voor verkoop aan tankstations. Nu is dat volkomen normaal, maar destijds zag men er geen brood in, met als argument: ‘Broodjes en brandstof vormen geen goede combinatie’. Mijn logica was: ‘overal waar traffic is, is food nodig’, dus moet je de plekken opzoeken waar consumenten zijn. De leveringen van broodjes en sandwichbrood zorgden voor een enorme groeispurt van ons bedrijf.”

Belangrijke lessen

Zo snel als de groei zich had ingezet, zo hard nam die in 2009 helaas weer af. “Dat kwam doordat veel tankstations het foodgedeelte voor eigen rekening namen”, verklaart Klaas. “Bovendien werden de eerste contouren van de economische recessie zichtbaar.” Die periode vormde voor de ondernemers een belangrijk leerproces. “We realiseerden ons dat wedden op één paard uitermate risicovol is. Daarom besloten we om ons te richten op meerdere marktsegmenten, zoals vliegtuigcatering en kantines, ofwel markten die het niet alleen goed doen bij hoog- maar ook bij laagconjunctuur. Daarnaast gingen we ons sandwichbrood exporteren, sinds 2011 onder meer richting Duitsland, Scandinavië en Italië. Momenteel genereren we daaruit zo’n dertig procent van onze totale omzet.” Ondertussen is Fuite nog altijd een echt familiebedrijf, met een open organisatiestructuur en korte lijnen. Klaas: “Zowel mijn broer als ik zijn makkelijk benaderbaar en altijd zichtbaar in ons bedrijf. Heeft een afnemer of een medewerker een klacht, dan los ik die persoonlijk op.”

Klaas en Gerard Fuite (Foto gemaakt vóór de coronacrisis)

Voorkomen van verspilling

Fuite staat bekend als een bakkerij waar verspilling een zonde is. “Verspilling willen we koste wat kost voorkomen”, aldus Klaas. “Hoe zich dat uit in onze bedrijfsstrategie kan ik het best illustreren aan de hand van twee voorbeelden. Het oudste voorbeeld is onze samenwerking met Picnic, al sinds 2015 operationeel. Bij de oprichting liepen ze vrij snel tegen een probleem aan: wil je in Nederland als een volwaardige supermarkt gezien worden, dan moet je verse producten kunnen leveren. Sindsdien leveren we de keten dagvers brood. De bestellingen worden één op één geleverd, op bestelling van de klant. Geen procent verspilling dus, terwijl bij veel andere supermarkten dagelijks ongeveer tien procent van het brood wordt weggegooid.” 

Een ander bijzonder project is de samenwerking met de bedrijven Toast Ale, Brouwerij De Molen en Taste Before You Waste. Ze maken een bier dat beter is voor mens en planeet. “Het bier wordt duurzaam gebrouwen met een overschot aan vers brood uit onze fabriek. Dat overschot ontstaat doordat wij elke dag een bepaalde hoeveelheid brood testen op kwaliteit, dat daarna onverkoopbaar is aan onze afnemers. In dit project wordt er toch iets goeds mee te gedaan. De opbrengsten van de bierverkoop vloeien weer terug in projecten die foodwaste tegengaan.”

Kwaliteit

Hoewel er iedere dag getest wordt op kwaliteit, heeft Fuite geen QA-manager in dienst. Hoe zit dat? “Bij andere bedrijven werkt het misschien wel, maar wij geloven niet dat één QA-manager de kwaliteit van onze productie kan borgen”, legt Klaas uit. “Bij ons werken ongeveer 100 mensen. Zij zijn allemaal verantwoordelijk voor hun aandeel in het totale productieproces, ongeacht de omvang. Ze werken in teams, zonder managers. Deze werkwijze resulteert in een groot en breed gedragen verantwoordelijkheidsgevoel voor datgene wat de klant van ons verlangt. Ook genereert het een zekere mate van trots. En een enorme teamgeest.”

Innovaties

“’Modern ambacht’ betekent dat we ons vak op de meest vooruitstrevende en vernieuwende manier uitvoeren: door innovatief en anders te willen zijn, zonder de kern van het vak uit het oog te verliezen”, zegt Klaas. “We dagen onszelf voortdurend uit om de juiste partner te blijven voor onze klanten. Dat doen we door bijvoorbeeld zelf  systeemprocessen en machines te ontwikkelen om aan de steeds weer veranderende vraag te kunnen voldoen, en door te anticiperen op marktontwikkelingen en deze te vertalen naar kwalitatieve concepten die relevant zijn voor onze afnemers.” Voorbeelden heeft hij volop. Zo zijn we al jaren actief met vegetarisch en vegan, inmiddels mainstream. Vanuit de wens om minder koolhydraten te willen eten, hebben we Fitbrood ontwikkeld, dat 50% minder koolhydraten en 75% meer vezels bevat dan gewoon brood. Aan de Fitfamilie hebben we inmiddels FitKids toegevoegd. Achterliggend idee: als ouder wil je het beste voor je kind. Dat geldt ook voor het brood dat je ze geeft. FitKids biedt al het goede van volkorenbrood, is rijk aan vezels, calcium en eiwitten, maar net zo toegankelijk als een broodje. Een broodje wordt door de meeste kinderen veel beter gewaardeerd dan ‘zwaar’ brood. Ons meest actuele concept is een sandwichbrood in twee variaties, met 40% groenteaandeel. Kleurrijk in het schap, gezond en natuurlijk lekker.” 

“Consumenten zijn steeds bewuster en kritischer in hun keuzes. Als je ze wilt bereiken, zul je de behoefte aan specifieke, doelgroepgerelateerde productconcepten op de juiste wijze moeten invullen. Daar blijven we in investeren.”

www.bakkerijfuite.nl

Beeld: © Negin Zendegani

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie juni 2020