Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
Precies een jaar na de start van de Coalitie Houdbaarheid staat de teller op meer dan 3.500 producten met de iconen ‘Kijk-Ruik-Proef’ en het handje. De coalitie werd opgericht door Samen Tegen Voedselverspilling om onnodige verspilling tegen te gaan. Nieuwe leden zijn aangesloten, en het aantal producten met iconen groeit maand na maand.
Nederland verspilt jaarlijks 1,6 miljard kilo goed voedsel. Een derde daarvan gebeurt thuis, waarvan 10% komt door onduidelijkheid over houdbaarheidsdatums. Volgens Toine Timmermans, directeur van de stichting, gaat het om 60 miljoen kilo voedsel én 175 miljoen kilo CO₂ per jaar: “We zijn dan ook blij dat deze iconen op steeds meer producten van een groeiend aantal leden van de Coalitie Houdbaarheid verschijnen.”
Consumenten weten vaak niet het verschil tussen de ‘Tenminste Houdbaar Tot’-datum (THT) en de ‘Te Gebruiken Tot’-datum (TGT). Minder dan de helft kan dit correct uitleggen. Bij THT is het product vaak nog goed, ook na de datum. Zintuigen gebruiken is dan het advies. TGT is de uiterste gebruiksdatum voor voedselveiligheid, aangeduid met een handje.
Bedrijven als Grand’Italia en Danone zijn recent aangesloten. Grand’Italia: “Ook na de THT-datum zijn onze producten vaak nog prima te consumeren.” Volgens Danone zijn vooral ongeopende, goed bewaarde zuivelproducten na de THT-datum nog geschikt: “Vertrouw op je zintuigen.” De coalitieleden hebben afgesproken de iconen op minimaal 50% van hun verpakkingen te zetten.
Bron: Samen Tegen Voedselverspilling
Vakblad Voedingsindustrie is een project van b2b Communications BV
© COPYRIGHT 2025 VOEDINGSINDUSTRIE | ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN
Powered by Wallbrink Crossmedia © 2025
Een abonnement kost € 80,- exclusief 9% BTW per jaar.
Wij werken conform de privacywetgeving. Na uw aanmelding ontvangt u een e-mail met een bevestigingslink. Pas nadat u deze link heeft aangeklikt bent u geregistreerd als ontvanger van de nieuwsbrief. Vindt u de mail niet in uw inbox, kijk dan ook bij ongewenste e-mail.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec