Keurmerken groeien sterker dan de markt in 2020
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Keurmerken groeien sterker dan de markt in 2020

  • 09 november 2020

Supermarktomzetten zijn in de eerste helft van 2020 sterk gestegen door de impact van de coronamaatregelen, met +9,6%. De omzetten van producten met een duurzaam keurmerk zijn zelfs nog sterker gegroeid met +15%, dit blijkt uit de laatste cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. 

De consument vergt steeds meer aandacht voor de herkomst van het voedsel in het supermarktkanaal, versterkt door de trend dat men in deze tijd vaker kiest voor aankopen bij een speciaalzaak of rechtstreeks bij de boer. 

“De hogere groei dan de algehele marktgroei is met name zichtbaar in de productgroepen met een laag aandeel keurmerken”, licht Maurits Steverink, Ketenmanager, toe. “In de productgroepen met het hoogste aandeel keurmerken, bijvoorbeeld vis, eieren en vlees(waren) daalt het omzetaandeel iets. Een reden hiervan is dat de acute hogere vraag in supermarkten niet altijd voldaan kon worden. Producten die bestemd waren voor foodservice, waar keurmerken nog nauwelijks worden benut, werden ingezet in supermarkten.”

Met name in de productgroepen zuivel en AGF is er in het eerste halfjaar van 2020 een forse groei in producten met een duurzamer keurmerk. De grootste keurmerken, Beter Leven en Biologisch, groeien in deze periode marktconform.

Klik hier voor de Monitor Keurmerken Retail
iriworldwide.com

Bron: IRI Worldwide