Kansen voor foodservice ondanks kritische consument
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Kansen voor foodser­vice ondanks kritische consument

  • 31 januari 2025

De foodservicebranche zag in 2024 een omzetgroei van 4,3% naar ruim 22 miljard euro, maar deze groei kwam bijna uitsluitend door prijsstijgingen. Tijdens de Horecava gaf FSIN-directeur Inga Blokker een toelichting op de cijfers en de kansen die er ondanks de terughoudende consument liggen. Volgens Blokker speelt de veranderende consument een cruciale rol in de toekomst van de sector.

Prijs-waardeverhouding bepaalt keuze

De Gemaksgeneraties, bestaande uit Generatie Z en millennials, eten veel buiten de deur, maar stellen andere eisen dan voorheen. “Ze houden de hand meer op de knip en willen value for money door de sterk oplopende prijzen in Foodservice,” zegt Blokker. Wanneer de prijs-waardeverhouding niet meer klopt, wijken ze uit naar alternatieven zoals goedkopere opties uit de Foodretail.

Tegelijkertijd blijven duurdere horecaconcepten populair. “Het prijsverschil met goedkopere restaurants is te klein geworden,” legt Blokker uit. Hierdoor biedt de duurdere optie in de ogen van de consument meer waar voor hun geld. De uitdaging ligt in het overtuigen van de Gemaksgeneraties dat een avondje uit eten de meerprijs waard is, door te focussen op beleving, sociale waarden en scherpe prijzen.

Schaalvergroting en ondernemerschap als reddingsboei

De marges staan onder druk door hoge kosten en toenemende concurrentie vanuit de retail. Blokker benadrukt de noodzaak van schaalvergroting en ketenvorming om marges op peil te houden en samenwerkingen op bijvoorbeeld inkoopniveau aan te gaan. Daarnaast pleit ze voor een nieuw type ondernemer. “Het businesselement wordt steeds belangrijker. Denk aan cijfers, winst- en verliesrekeningen. Het is niet het hart van de horeca, maar het is wel nodig om het hart van de horeca in stand te houden,” aldus Blokker.

Flexibiliteit en aanpassingsvermogen zijn volgens Blokker cruciaal. Met een verwijzing naar de kameleon maakt ze duidelijk dat de foodservicebranche zich voortdurend moet aanpassen aan de veranderende omgeving, zonder de eigen identiteit te verliezen.

Fsin.nl

Bron: FSIN