De krimpflatie in supermarkten blijft voortduren. Dat constateert de Consumentenbond na nieuw onderzoek. Opvallend is dat producten waarvan de inhoud eerder al stiekem werd verlaagd, nu nóg kleiner zijn geworden.
In 2024 ontving het Meldpunt Eerlijk van de Consumentenbond 250 meldingen over krimpflatie, minder dan voorgaande jaren. Volgens directeur Sandra Molenaar zijn er twee mogelijke verklaringen: "Dat kan komen doordat veel merken de inhoud van hun verpakkingen al eerder hebben verlaagd. Óf omdat consumenten de krimp niet in de gaten hebben. Dat laatste is niet gek, want we zien dat fabrikanten de inhoud van verpakkingen, heel slinks, in steeds kleine stapjes aanpassen."
Een voorbeeld is Maaslander, dat eind 2024 de inhoud van een pak belegen kaas verlaagde van 150 naar 140 gram. Een relatief kleine stap, maar in 2023 werd dezelfde verpakking al van 200 gram naar 175 en vervolgens naar 150 gram verkleind. "Bij elkaar opgeteld een forse krimp in een paar jaar tijd. Terwijl de prijs niet evenveel mee daalde," aldus Molenaar. Ariel wascapsules en Snack a Jacks rijstwafels volgden een vergelijkbaar pad: van 14 naar 10 capsules tussen 2020 en 2025 en van 145 naar 103 gram sinds 2017.
In een reactie op het onderzoek stellen fabrikanten dat winkeliers verantwoordelijk zijn voor de uiteindelijke prijzen. Zelf geven zij enkel adviesprijzen, maar bedrijven als Nestlé en Mentos delen deze niet openbaar. Daarnaast proberen sommige fabrikanten de kleinere inhoud te presenteren als een ‘productverbetering’ die beter aansluit bij consumentwensen.
Molenaar noemt dit misleidend: "Allemaal kul-argumenten. Wees gewoon eerlijk en duidelijk. Zet op de verpakking dat er voortaan minder in zit of houd de inhoud hetzelfde en verhoog de prijs. Niet leuk, maar wel zo eerlijk."
Bron: Consumentenbond