Jumbo introduceert als eerste landelijke supermarktketen plantaardige yoghurtvariaties op basis van Nederlandse sojabonen. Vanaf 17 februari zijn in meer dan 300 winkels en via Jumbo.com drie varianten verkrijgbaar: Naturel, Vanille en Bosvruchten. Deze nieuwe producten, ontwikkeld en geproduceerd door De Nieuwe Melkboer, vallen onder de bestaande ‘Direct van de Boerderij’-lijn. Daarmee biedt de supermarktketen klanten een duurzamer en lokaal alternatief binnen het plantaardige zuivelaanbod.
Volgens Menno Wigtman, Unitmanager AGF en Proteïne bij Jumbo, past de introductie binnen de bredere duurzaamheidsambities van de keten. “Met deze yoghurtvariaties geven we onze klanten meer keuze in plantaardige producten, zonder concessies te doen aan smaak en kwaliteit.”
Wat deze yoghurtvariaties uniek maakt binnen het plantaardige assortiment, is dat de hele sojaboon wordt gebruikt. Dit resulteert niet alleen in een efficiënter grondstofgebruik zonder reststromen, maar ook in een product met een hoog vezelgehalte. “Hiermee bieden we vierdubbele waarde: lekker, lokaal, voedzaam en minimaal bewerkt,” aldus Tom Grobben, mede-eigenaar van De Nieuwe Melkboer.
Door klimaatverandering en rasselectie kan soja inmiddels worden geteeld in Nederland, vooral in het zuiden van het land. Jumbo zette eerder al in op Nederlandse soja met de introductie van vriesverse edamame. De samenwerking met De Nieuwe Melkboer is tot stand gekomen via Plant Protein Forward, een initiatief van Foodvalley, Rabobank en diverse provincies. Dit programma stimuleert ketensamenwerking en afzetvergroting van plantaardige eiwitten.
De aankondiging valt samen met de Bean Meal-week, waarin supermarkten en cateraars de consumptie van peulvruchten promoten. In 2024 steeg de peulvruchtenverkoop bij supermarkten met 5,4% ten opzichte van 2023. Tom Grobben hoopt dat andere partijen het voorbeeld van Jumbo volgen: “Omdat we efficiënt produceren en sterke relaties hebben met telers, is leveringszekerheid gegarandeerd.”
Bron: Jumbo Supermarkten