Jumbo en WUR willen plantaardig eetgedrag versnellen
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Jumbo en WUR willen plantaardig eetgedrag versnellen

  • 01 mei 2025

Zes bedrijven, waaronder Jumbo, HAK en Alpro, slaan de handen ineen met Wageningen University & Research (WUR) om te onderzoeken hoe consumenten in de supermarkt vaker voor plantaardige eiwitten kunnen kiezen. De samenwerking heet Shifting Shelves en loopt van 2025 tot en met 2026.

De Publiek Private Samenwerking (PPS) is onderdeel van de Kennis- en innovatieagenda Landbouw, Water & Voedsel. In het project worden onder meer pilots uitgevoerd in winkels, bijvoorbeeld met aangepaste schapposities en opvallende signing. Ook worden literatuurstudies, klantonderzoek en virtuele tests ingezet. “Het is heel waardevol om onze kennis over gedragsinterventies in de praktijk te testen op de winkelvloer,” zegt Muriel Verain van WUR.

Brede benadering van plantaardig

De focus ligt op productgroepen zoals vlees- en zuivelvervangers, peulvruchten en noten. Intersnack wil noten meer onder de aandacht brengen als plantaardige eiwitbron. “Voor Intersnack is dit een unieke mogelijkheid om samen te leren hoe we kunnen stimuleren noten vaker te gebruiken,” aldus Mirella Borra. Alpro noemt de samenwerking passend vanwege hun brede portfolio en focus op gezonde en duurzame gewoontes.

Jumbo bouwt voort op eerder onderzoek

Voor Jumbo is Shifting Shelves een vervolg op eerder onderzoek met andere retailers, de WUR, RUG en het CBL. De supermarktketen wil via samenwerking in de keten bijdragen aan een eetpatroon met meer plantaardige dan dierlijke eiwitten. Daarmee sluit het project aan bij de klimaat- en gezondheidsdoelen van het bedrijf.

Jumbo.com

Bron: Jumbo Supermarkten