De wereldwijde vlees- en eiwitindustrie greep elke minuut van IFFA van 14 tot 19 mei aan: om intensief te netwerken, innovaties te zien en zaken te doen. Duurzame productie, geautomatiseerde processen en digitalisering op alle gebieden van verwerking, verpakking en verkoop kenmerkten het productaanbod op de stands. De grote belangstelling voor alternatieve eiwitten toonde ook het grote toekomstpotentieel van deze markt. Ongeveer 50.000 bezoekers uit 129 landen reisden naar Frankfurt am Main voor de toonaangevende internationale vakbeurs IFFA - Technology for Meat and Alternative Proteins.
Automatisering en digitalisering zijn de drijvende thema's in de vlees- en eiwitverwerking en stonden in het middelpunt van de innovaties. De exposerende industrie toonde ook oplossingen en ideeën voor het verhogen van de energie-efficiëntie en grondstofbesparende productie om de EU-doelstelling van klimaatneutraliteit in 2050 te bereiken.
Wat de verpakkingsindustrie betreft, waren de innovaties volledig in lijn met de slogan: "Zoveel als nodig, zo weinig als mogelijk". Naast recycleerbaarheid legden de fabrikanten de nadruk op hernieuwbare grondstoffen: verpakkingen op biobasis als alternatief voor plastic gemaakt van fossiele grondstoffen wijzen de weg naar een milieuvriendelijkere toekomst.
Industrie en handel ontwikkelen steeds perfectere plantaardige alternatieven. Er ontstaan nieuwe producten die ook voor de productietechnologie een innovatiestoot betekenen. Inspelend op deze trend breidde IFFA voor het eerst zijn productportfolio uit en richtte zich op procestechnologie en ingrediënten voor alternatieve eiwitten. Bezoekers toonden grote belangstelling voor plantaardige vleesalternatieven, hybride producten en kweekvlees. De conferentie van ProVeg en de Discovery Tours onder leiding van het Good Food Institute Europe waren erg populair.
Het was druk op de stands van de exposanten: of het nu tussen de schalensnijmachines, transportlijnen of verpakkingsmachines was, voor de rekken met ingrediënten, in het wedstrijdgedeelte van de slagerij of in de IFFA Factory - de bezoekers waren vooral geïnteresseerd in de haptische ervaring. Aanraken, ruiken, proeven, machines live in werking zien, persoonlijke ervaringen uitwisselen en kennis verbreden stonden bovenaan de agenda. De algemene tevredenheid is met 96 procent zelfs hoger dan tijdens IFFA 2019 - en daarmee op een absoluut topniveau. Volgens een regelmatig door Messe Frankfurt uitgevoerde bezoekersenquête was 95 procent tevreden over het aanbod van de exposanten en 96 procent zei de doelstellingen van het beursbezoek te hebben bereikt.
Voor het eerst werd IFFA ook uitgebreid naar de digitale ruimte: op het IFFA Digital Extension-platform konden deelnemers van tevoren contact met elkaar opnemen, afspraken maken en zich al voor aanvang van de beurs op de hoogte stellen van innovaties van exposanten.
Bron: IFFA