Hutten bestaat 90 jaar
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Hutten bestaat 90 jaar

  • 13 november 2018
  • Door: Hans Reichart

De keuze voor kwaliteit, duurzaamheid, transparantie en innovatie blijkt de juiste voor Hutten Beef in Heeten. In een krimpende vleesmarkt groeit de omzet van de leverancier van Nederlands rundvlees, vertelt Rick Hutten met enige trots.

‘Transparantie zal het vertrouwen in de vleesindustrie herstellen’

Net zo trots is hij op de ambitie om als eerste energieneutraal te zijn. Rick Hutten is lid van de vierde generatie die het familiebedrijf leidt. Zijn overgrootvader Gerrit begon in 1928 in Nieuw-Heeten een slachterij, midden in het Overijsselse landbouw- en veeteeltgebied Salland. In 2015 verhuisde de onderneming naar een nieuw gebouwde hypermoderne slachterij en uitsnijderij in het vlakbij gelegen dorp Heeten.

Innovatief

Wat was de reden voor die investering? "Met de nieuwe slachterij verbeterden we de kwaliteit en de efficiency van de productie en de duurzaamheid flink. De nieuwbouw gaf ons de kans proces en productie optimaal in te richten, volgens de nieuwste inzichten. Denk aan de routing, de werkplekken en de afvoer van restproducten. Ook de duurzaamheid is versterkt in de nieuwe slachterij. We gaan heel zuinig om met energie. We zijn als enige in de industrie niet op het gasnet aangesloten. Dat is te danken aan de zeer innovatieve installatie voor warmteterugwinning en de energiezuinige koelinstallatie. Doordat we de productie op twee verdiepingen onder hebben gebracht, besparen we energie door gebruik te maken van de zwaartekracht en door de creatie van een ideale productieflow." Het gebouw van Hutten Beef is Breaam-gecertificeerd. Breaam is een norm voor de duurzame prestaties van gebouwen. "Er zijn collega's die niet kunnen geloven dat we echt gasloos zijn. Ik nodig ze altijd graag uit om een kijkje te komen nemen."

Vertrouwen door transparantie

Rick is ervan overtuigd dat transparantie het vertrouwen in de vleesindustrie zal herstellen. Hutten is transparant. "Wij leiden heel vaak mensen rond: leveranciers en klanten, boeren, studenten en andere relaties. Dat doen we, omdat we weten dat we iets doen dat gezien mag worden." In de dagelijkse praktijk van Hutten Beef staat de Nederlandse melkkoe centraal. "We hebben een uniek duurzaam concept. We slachten en verwerken alleen Nederlandse koeien, geboren in Nederland en afkomstig uit de Nederlandse melkveehouderij. De koeien zijn goed verzorgd. Ze komen van dichtbij en wij hebben 100% controle over de herkomst. We werken met vaste leveranciers waar we in de 90 jaar dat Hutten bestaat, goede relaties mee hebben opgebouwd."

Ieder zijn voorkeur

Nederlandse runderen zijn niet uniform, er is variatie in gewicht, smaak, vetgehalte en kleur. "Onze klanten hebben echter hun voorkeur en verwachten precies de producten die daarbij passen en dat elke keer opnieuw. Dus wel uniforme producten. Dat is een tweede belangrijk onderdeel van ons concept. Via selectiestappen zorgen we ervoor dat elke klant de producten van zijn voorkeur ontvangt. Die selectie begint op het moment dat de dieren bij ons aankomen en vervolgens wordt die toegepast in elke fase van het proces tot en met de eindcontrole. Al onze klanten hebben specifieke eisen. Zo heeft een Nederlandse retailer andere verwachtingen dan een restaurant aan de Spaanse kust. Wij voldoen aan de verwachtingen van elke klant."

Vakmanschap

Automatisering speelt een belangrijke rol binnen het bedrijf: "Waar mogelijk zetten we de juiste machines of robots in. Daarnaast is vakmanschap een vereiste. Hutten heeft dat vakmanschap ontwikkeld sinds 1928. We trainen onze medewerkers uitgebreid tijdens een interne opleiding. Doordat we nieuwe medewerkers goed opleiden, krijgen ze snel een band met het bedrijf en met hun werk. Dat vinden we belangrijk, we gaan altijd voor de langetermijnrelatie met onze medewerkers, leveranciers en klanten."

Wat zijn de ambities van Hutten de komende jaren? "We zijn niet uit op groei per se. Wel willen we de productie verder verduurzamen." De plannen liggen al klaar. "We zijn de eerste die gasloos gingen en we zetten er op in dat we ook de eerste zullen zijn die energieneutraal werken. Grote uitdaging voor de duurzaamheid is in onze industrie natuurlijk de koeling en het en het verbruik van warm water. Hutten blijft  altijd investeren in haar productiefaciliteiten. We doen investeringen die ten goede komen aan kwaliteit, voedselveiligheid, mens en milieu. De rest komt dan vanzelf."

www.huttenbeef.com

Bron: © Foto Hissink