Hogeslag investeert in duurzaam personeelsbeleid
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Hogeslag investeert in duurzaam personeels­beleid

  • 06 april 2020
  • Door: Xandra Veltman

“Onze mensen zijn het kapitaalgoed van de onderneming. Wanneer wij stoppen met investeren in onze mensen, zijn alle andere uitgaven een verspilling”, zegt Rudi Holleboom, directeur bedrijfsvoering bij Hogeslag Olst BV. 

Rundvleesproducent Hogeslag Olst BV belevert horeca, vleeswarenbedrijven en toeleveranciers van de retail in Europa. Samen met onder andere procesmanager Henk Keuken geeft Rudi Holleboom sturing aan de interne organisatie. “We maken bewust onderscheid in de organisatiesegmenten Inkoop, Verkoop en Bedrijfsvoering. Eigenaren Erik en André Hogeslag richten zich voornamelijk op de commerciële activiteiten, zodat leveranciers en klanten de nodige aandacht krijgen. Iedereen doet waar hij goed in is. Zo versterken we elkaar.”

Kennis en ervaring

Hogeslag weet zich al bijna 100 jaar staande te houden in een markt die door de jaren heen behoorlijk onder druk heeft gestaan. Het lukt ze zelfs nog steeds om te groeien; in kwantiteit, kwaliteit én in professionaliteit. “Dat laatste zit het hem vooral in onze mensen”, vertelt Rudi. “Niet voor niets zetten we al jarenlang in op het aantrekken van mensen met actuele kennis, en niet op het binnenhalen van ervaringsdeskundigen. Ervaring hebben in alleen de vleesindustrie kan zelfs een beperking zijn: mensen blijven vaak doen wat ze deden bij eerdere werkgevers. Precies wat we willen voorkomen.” 

Duurzame inzetbaarheid

Henk werkte eerder bij een groentensnijderij, waar hij veel kennis heeft opgedaan over de eisen en wensen die afnemers stellen aan de voedselveiligheid.  Met zijn bedrijfskundige achtergrond helpt hij de processen beter te beheersen. “Waarbij het essentieel is om steeds over de juiste mensen te kunnen beschikken”, zegt hij.  “Jaren geleden al begon Hogeslag met duurzame inzetbaarheid van zijn medewerkers. We wilden toen van goed naar beter, en dat willen we nog steeds. Sterker: zelfs ‘beter’ is voor ons niet genoeg. De beste willen zijn, is voor ons wel een doel. Dat loopt als een rode draad door alle processen heen.” 

In het instructielokaal hangen, voor iedereen zichtbaar, diverse teksten aan de muur. Zoals de missie (‘een aantrekkelijke onderneming voor klanten, leveranciers en medewerkers’), en de visie, met doelen die zijn gericht op kwaliteit, continuïteit en een gezonde groei van de onderneming met de wens van de klant als rode draad. Maar ook over moeten, mogen, willen en kunnen werken. Over het verband tussen duurzame inzetbaarheid, de balans werk en privé, gezondheid, betrokkenheid en nog veel meer. Of neem de visie over medewerkers: ‘Vakbekwaam, enthousiast en loyaal. Ze dragen bij aan de kwalitatieve groei van de organisatie, zijn collegiaal en komen met plezier naar hun werk’. 

Duidelijk zijn

Hoe brengt Hogeslag dat in de praktijk? Henk vertelt dat het personeelsbeleid is gericht op waardering en respect voor elkaar. “Medewerkers moeten wel meegroeien met de organisatie”, licht hij toe. “Ze worden waar nodig opgeleid, begeleid en gecoacht ten behoeve van constante borging van de voedselveiligheid en kwaliteit van de productie. Stilstand hierin gedogen we niet.”

“Klopt”, beaamt Rudi. “Tegeltjeswijsheid: ‘bij gedogen is de grens van acceptatie gepasseerd’. Wie bij Hogeslag komt werken, weet dit, vanaf het moment van solliciteren. Het is een bewuste keuze. Medewerkers willen weten waar ze aan toe zijn. Je moet dus duidelijkheid creëren: wat verwachten wij van hen en wat mogen zij van ons verwachten?” 

“Dat werkt overigens door in de hele organisatie,” vult Henk aan. “We zijn ook duidelijk naar onze klanten en leveranciers. Hun wensen zijn richtinggevend, maar het draait niet alleen om dienstbaar zijn. We geven ook aan wat wij níet willen. Misschien zijn we niet altijd een gemakkelijke afnemer en leverancier, maar wie met ons werkt, weet precies waar ie aan toe is. Klanten krijgen wat ze mogen verwachten: kwaliteit en continuïteit. En afspraak is afspraak.”  

Mentoren

Om de continuïteit te waarborgen, wordt personeel uitgedaagd voor het bedrijf te wíllen werken. Rudi: “Dit vanuit de visie dat als het gevoel ontstaat dat werken ‘moeten’ is, dat een zeer fragiele basis vormt voor de motivatie. Iedere dag met plezier naar het werk komen is misschien niet altijd haalbaar, maar we sturen daar wel op.” 

“Goede mensen vinden is moeilijk”, vervolgt hij. “Jongeren kiezen graag voor uitdagende banen, maar helaas krijgen ze niet altijd wat ze dachten, dan doen ze in de praktijk dag in dag uit hetzelfde. Een paar van die teleurstellingen, en de werkmentaliteit is om zeep geholpen. Zo jammer! Bij ons kun je nog een vak leren en jezelf verbeteren. Jongeren krijgen vanaf dag één een mentor toegewezen. Dat zijn oudere medewerkers, die de kneepjes van het slagersvak kennen en het leuk vinden om hun kennis over te dragen. Er is ruimte voor functionele groei en persoonlijke ontwikkeling.” Wat je noemt een ‘familiebedrijf’. Met elkaar kun je succesvol zijn.

www.hogeslagolst.nl

Beeld: © Fotobureau Hissink

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2020