Hoe reageren consumenten op insectenvoedsel? En kan hun mening veranderen als er beter wordt geïnformeerd over de duurzame en circulaire voordelen ervan? Wageningen University & Research deed er onderzoek naar.
Het onderzoek bestond uit een vragenlijst met uitspraken over duurzaamheid en het eten van insecten. Vervolgens kregen de deelnemers een menu met 18 op insecten gebaseerde producten voorgelegd, van burgers, wraps en nuggets tot ijsjes, shakes en muffins. Bij elk product moesten de deelnemers aangeven hoe waarschijnlijk zij het zouden bestellen.
Het verstrekken van informatie over de circulaire en milieuvoordelen van insecten als voedselbron zorgde voor een stijging in de intentie van deelnemers om te kiezen voor fastfoodproducten met insecten als ingrediënt. Dit gold zelfs voor producten met een zichtbare garnering van insecten, hoewel de stijging bij deze producten het kleinst was. Ondanks de voordelen van insectenvoedsel, bleek de consument die bewust bezig was met duurzaamheid niet extra gevoelig voor het eten ervan vergeleken met de consument voor wie duurzaamheid minder prioriteit heeft.
De angst voor insecten speelt een grote rol bij de aankoopintentie. Hoe groter de angst voor insecten bij mensen was, des te groter de stijging in aankoopintentie na geïnformeerd te zijn over de circulaire voordelen. Aan de andere kant bleek afkeer van het eten van insecten niet van invloed op veranderingen in aankoopintentie nadat deelnemers geïnformeerd waren over de duurzaamheidsvoordelen. Minder verrassend is de conclusie dat de aankoopintentie stijgt naarmate insecten meer verborgen zijn in de producten.
De conclusie uit dit onderzoek is dat informatie over de voordelen van insectenvoedsel de aankoopintentie aanzienlijk kan verhogen, ongeacht of iemand al duurzaamheidsbewust was of niet. De volgende stap is om verder onderzoek te doen naar de mogelijkheden en uitdagingen van het integreren van insectenvoedsel in het reguliere voedselaanbod.
Meer informatie over het onderzoek is te vinden in de publicatie 'Eating full circle: Exploring consumers’ sympathy for circularity in entomophagy acceptance' in Science.
Bron: Wageningen University & Research